Ind i Helvede, der på engelsk har titlen Hell and Back (A Sin City Love Story) er det syvende, og indtil videre sidste bind, i Frank Millers Sin City-serie. Historien kørte over ni numre i 1999-2000, og er nu ude på dansk på forlaget G. Floy Studio i den vanlige høje kvalitet, der præger forlagets udgivelser. Rent teknisk er der derfor bestemt intet at sætte fingeren på.
Spørgsmålet er så, om der er noget at sætte fingeren på indholdsmæssigt. Den vurdering vil afhænge af ens mening om den stil, Frank Miller lægger for dagen i Sin City, for der er ikke meget nyt under solen i Ind i Helvede. Det vil nogle tage som et kvalitetstegn, mens andre vil se det som et problem. Personligt hører jeg til gruppen, der har været bravt underholdt hele vejen igennem serien, og derfor er det hovedsageligt et kvalitetstegn for mig. Selv jeg må dog erkende, at metaltrætheden for alvor er begyndt at sætte ind i serien, og hvis Miller på ny vender tilbage til den barske neo-noir i Basin City, håber jeg, at han finder en måde at forny serien på.
Jesus-lookalike og krigshelt
I denne omgang følger vi Jesus-lookaliken Wallace. Det er dog kun på overfladen, at Wallace ligner Guds søn, for selv om han er kunstner, dækker hans langhårede hippielook over en tidligere krigshelt. Det er da også især som hårdkogt kriger, vi lærer Wallace at kende i Ind i Helvede, men som i så mange andre Sin City-historier, er det kærligheden, der får Wallace på krigsstien.
Ved albummets start redder han en ung kvinde, Esther, fra at begå selvmord, da hun hopper ud fra en bro. Wallace får hende reddet op af vandet, men de får kun en kort aften sammen, inden ukendte skurke bortfører Esther, mens Wallace efterlades i bedøvet tilstand.
Nu begynder Wallace sin egen efterforskning, for det går naturligvis snart op for ham, at Sin Citys politi er bundkorrupt. Først til allersidst finder Wallace ud af sandheden om, hvad der er sket med Esther, og det skal jeg ikke afsløre her. Jeg vil dog sige så meget, som at forklaringen berører ganske aktuelle temaer i vores samfund.
T-Rex, Rambo og Gud
I løbet af albummet møder vi mange kendte skikkelser, de fleste dog i mindre biroller. Blandt disse er Obersten, den kæmpestore neger Manute, mafiachefen Wallenquist og den korrupte betjent Liebowitz. En ret stor rolle spiller dog lejemorderen Delia (aka Blue Eyes), som Wallace løber ind i undervejs i sin efterforskning – hende stødte vi første gang på i Sex, Sprut og Skydere (1994-97). Mange af disse figurer finder ud af, at Wallace er et særdeles dødeligt bekendtskab.
På nær ét eneste punkt har vi set alt det, Miller præsenterer os for, før: den hårdkogte neo-noirstil, letpåklædte femme fatales, anvendelsen af enkelte farver på udvalgte figurer osv. osv. Kun i et afsnit bryder Miller ud af seriens normalt så faste rammer. Det er da Wallace bliver dopet af skurkene, og render rundt i en længere periode og hallucinerer. Det er visuelt ganske finurligt lavet, og i denne del af historien bliver Wallace både jaget af en T-Rex og ondskabsfulde babyengle, og møder Rambo, Captain America, Gud m.fl. Det er en fin idé, og det bryder seriens æstetiske rammer så meget, at albummet liver kraftigt op heromkring.
Langt album
Et af de primære problemer med Ind i Helvede er nemlig, at der er tale om et ganske langt album. Historiens begrænsede plot taget i betragtning kan man godt stille spørgsmålet, om der er nogen grund til, at albummet skal være 300 sider langt, og det er der efter min mening ikke.
Visuelt er Ind i Helvede naturligvis lige så flot, som de tidligere bind i serien, men lige som det gælder for historien, er alt på dette område naturligvis også set før. Selv om jeg stadig er rigtig solidt underholdt af serien – og af Ind i Helvede – er der ingen tvivl om, at Frank Miller har nået grænsen for, hvad han kan vride ud af Sin City uden enten at ændre den visuelle stil eller forny sig rent plotmæssigt. Foreløbigt er der dog ingen efterretninger om flere bind i serien (der indtil videre har holdt pause i otte år), og måske er det også ganske udmærket – Sin City vil under alle omstændigheder stå som ét af hovedværkerne i 1990’ernes amerikanske tegneserie.
Sin City: Ind i Helvede er venligst stillet til rådighed af G. Floy Studio.

Originaltitel: Hell and Back (A Sin City Love Story)
Seriens titel: Sin City
Seriens originaltitel: Sin City
Forfatter: Frank Miller
Tegner: Frank Miller
Dansk oversættelse: Steffen P. Maarup
Sideantal: 300 sider

Udkom oprindeligt i ni numre i 1999-2000 på forlaget Dark Horse Comics. Udkom som album i USA i 2000 på Dark Horse Comics.

Udkom på dansk på forlaget G. Floy Studio i 2008.
Anmeldt i nr. 38 | 13/12/2008