Out for Justice

4 minutters læsetid

Out for JusticeHandlingen er rå, enkel og ganske veludført.

Rent faktisk er hele filmen nærmest bare en jagt. Gino der jæger Richie.

For Gino søger den retfærdighed som samfundet ikke kan levere, det er op til selvtægtsstrømeren at rydde op. Det er den kontrakt filmen har skrevet med os, tilskuerne, og den er skrevet med store Seagal-bogstaver. Den leverer hvad den lover. Og lidt til.

Vi er Brooklyn. Vi møder den hårdkogte strømer Gino Felino og hans makker Bobby.

Kort efter bliver Bobby myrdet. Skudt ned på gaden af den kriminelle Richie Madano. Bobby, Richie og Gino er vokset op sammen, blandt mafiosoer og andet utøj, så hvorfor myrder Richie nu Bobby?

Richie forvinder, sammen med sin lille bande, fra gerningsstedet, dog når han at henrette en tilfældig kvinde på gaden. Richie er gået amok i en coke-rus og nu vil alle, både politiet og mafiaen, have fat i ham for den slags forstyrrer den balance som er på gaden.

Gino får lov af sin overordnede til at indlede en menneskejagt. Så kan handlingen ellers for alvor begynde. Hverken Gino eller Richie har tænkt sig at gå på kompromis, Richie vil myrde, feste og hore og Gino vil tæske, smadre og genoprette balancen.

Seagals bedste film

I den herlige bog Seagalogy: A Study of the Ass-Kicking Films of Steven Seagal (2008), skrevet af Vern, skriver forfatteren om Out for Justice:

“But whenever someone asks me what is the best Steven Seagal movie, I tell them Out of Justice.”

Og jeg er meget enig. Men hvorfor nu det?

I Seagal-kredse er der en bred enighed om, at Seagals guldalder er perioden fra 1988-1991 hvor filmene Above the Law (1988), Hard to Kill (1990), Marked for Death (1990) og Out for Justice (1991) så dagens lys.

Seagal er enten hævet over loven, svær at slå ihjel, udset til at dø eller ude efter retfærdighed – rent faktisk er han altid alle fire ting. Smukt.

De fire film er skarpe og stærke fortællinger, uden fokus på miljødagsordner og med en Seagal i fysisk topform – at vi bliver tungere med årene, er ikke noget problem, men for en actionhelt kan det godt blive det.

Bevares, Seagal har også medvirket i gode film senere i karrieren, eksempelvis Under Siege (1992). Grunden til, at netop den ikke tilhører guldalderen, skyldes primært at den er mere glatpoleret, mere mainstream – og guldalderen var netop katalysator for, at Seagal blev mere mainstream.

Naturkræfter

Det, der gør filmen så god, og som hæver den over andre film i genren, er helten og skurken. Ikke fordi karaktererne er videre originale, men fordi de slippes løs som to naturkræfter på hver deres side af loven, på hver deres side af at den tynde røde linje mellem at være dyr og menneske.

Richie er ikke den klassiske skurk med store planer. Nej, han er bare en psykopat, et crackhoved, som vil have lidt fest i gaden før han dør. En rolle som altid seværdige Williams Forsythe spiller til perfektion.

Han tilsidesætter alle normer, alle samfundsstrukturer, også i den kriminelle verden, for at følge drifterne. En kaosfaktor, rendyrket menneskeligt affald. Og det er kun Seagals Gino der kan håndtere det. Som filmens tagline lyder:

“He’s a cop. It’s a dirty job… but somebody’s got to take out the garbage.”

Selvtægt og menneskedyret

Seagals Gino er, i modsætning til Richie, en mand med det moralske kompas i orden. Men han er også en mand der, på sin egen måde, er hævet over loven – som Seagal altid er. En mand der smadrer igennem, der knækker lemmer og sige ubehageligheder, for at komme frem til sit mål.

På den måde bliver Brooklyn bagtæppet for selvtægtstrømmerens jagt på menneskedyret.

At Gino er en hård banan, kan man se her, hvor han taler til Richies lillebror Vinnie:

“Come over here, Vinnie. Listen, you shouldn’t talk to me that way. You know why? ‘Cause like, you and I, we don’t know each other so good. You were still suckin’ your thumb when your brother was around town suckin’ dicks. But just the same, you shouldn’t talk so tough, all right?”

Replikken understreger også Ginos overlegne natur. Jeg ville ikke bryde mig om, at nogen talte til mig på den måde. Nedladende, bedrevidende og ondt. Man bliver nærmest i tvivl om Gino er en af de gode eller en af de onde.

Men Gino har det ikke kun i munden. Nej, når det gælder, og det gør det ofte i Out for Justice, som er bygget op omkring en perlerække af velfungerende actionsekvenser, så smadrer han også fysisk igennem. Både med hænderne, fødderne, skydevåben og andre våben, der er i nærheden.

Seagal/Gino elsker at gå ind i et lokale, fyldt med skurke, hvor han så først siger noget belærende, hvorefter han eksploderer i straf og ødelæggelse. Og man kan se at han nyder det.

Er jeg, er vi, så sadister, fordi vi nyder at se Seagal uddele smerte? Nej, bestemt ikke, men vi kan på sikker afstand se, hvordan skurkene får som fortjent. Der er ikke nogen kære mor, eller flink onkel, når Seagal først går i gang. Man kan nærmest set det på hans mund og i hans blik: Nu skal der straffes.

Sadisten

Den sadistiske grundtone kan også høres i Ginos ord her:

“That’s a shame, because those bullets could have saved you a lot of pain.”

Det er ikke nok at dø. Det skal også gøre ondt.

Alt i alt er Out for Justice en ganske fremragende actionfilm, en beskidt én af slagsen med flotte billeder og Brooklyn som effektiv kulisse, hvor Seagal slår fast med håndkantsslag og knækkede lemmer, at han, dengang i starten af 1990’erne, var en af de store actionstjerner.

5 stjerner

Titel: Out for Justice
Instruktør: John Flynn
Manuskript: David Lee Henry
Cast: Steven Seagal (Gino Felino), William Forsythe (Richie), Joe Spataro (Bobbie)
Foto: Ric Waite
Klip: Don Brochu, Robert A. Ferretti
Musik: David Michael Frank
Spilletid: 91 minutter
Aspect ratio: 1.85:1
Sprog: Engelsk
Produktionsland, år: USA, 1991

Anmeldt i nr. 207 | 13/01/2023

Jacob Krogsøe. Medstifter af Planet Pulp. Redaktør. Bosiddende i Århus, hvorfra han har færdiggjort sit studie på Film- og Medievidenskab på KUA. Har desuden taget tillægsuddannelsen på Journalisthøjskolen, og startede den 1. oktober 2011 som mediebibliotekar på Randers Bibliotek. Er født på Fyn og opvokset i Sønderjylland. Har altid haft en stor passion for film, helt tilbage fra da han så film i sine bedsteforældres biograf i Hesselager. Maltin’s Film Guide [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.