Nr. 83 – 13. september 2012

Fremtiden. En herlig størrelse. Og specielt når man snakker fiktion, fremtidsforskning og science fiction. Men hvordan bliver fremtiden? Og hvor lang tid går der, før det bliver som klassiske science fiction-værker udlægger det?

Det korte svar er, at science fiction ofte rammer langt forbi, i hvert fald i forhold til konkrete tidsangivelser. Et par klassiske eksempler er 1984 og Escape from New York (der foregår i 1997). Men måske er det ikke så interessant lige præcis med årstallene, da det er umuligt, eller tæt på umuligt, at ramme præcist.

Nej, det er mere spændende at se på de tematikker og konkrete idéer, som præsenteres i fiktionen. Et klassisk eksempel er medierne: I science fiction bliver fremtidens medier ofte kædet sammen med det totalitære samfund, hvor menneskeheden stopfordres med ligegyldig og ofte ganske modbydelig underholdning. Det er et tema, der er blevet mere relevant i reality-tv’ets tidsalder. Men ofte falder forfatterne tilbage på de klassiske fremstillinger, hvor et produkt sprøjtes direkte ind i seeren, og hvor der er en klart defineret afsender og modtager af ofte brutale game shows.

Her tænker jeg eksempelvis på The Running Man (roman 1982, film 1987) Gamer (2009) og denne måneds anmeldte roman Mediatropolis. Det giver fede og effektive fortællinger, men personligt kunne jeg godt tænke mig science fiction, som bevæger sig væk fra den klassiske karikerede medieskildring. Og som måske tager udgangspunkt i det nuværende medielandskab, som i disse år er i voldsom forandring: Klassiske medier dør ud, der er skyen, modtagerens egen sammensætning af de medier, vedkommende vil følge osv. Her er der guf til science fiction-genren, hvor forfattere kan komme med deres bud på fremtiden, og et anderledes og måske mere nuanceret billede af medierne.

I denne måned klatrer vi videre op af Bond-stigen med anmeldelser af Tomorrow Never Dies (der også tager afsæt i medierne) og The World is Not Enough samt den tilhørende filmmusik. Vi har også en anmeldelse af pot- og splatterfilmen Bong of the Dead, tegneserien Dinosaurs vs. Aliens og så ser vi på den førnævnte Mediatropolis som er en meget underholdende dansk actionfilm i en science fiction-setting – på bogform.

Og så vender vi naturligvis tilbage i næste måned, bl.a. med afslutningen af vores Bond-filmkavalkade op til premieren på Skyfall (selv om Bond-kavalkaden vil fortsætte de kommende måneder med resten af Ian Flemings bøger, flere artikler, tegneserier m.m.).

I mellemtiden kan vi alle passende udnytte det faktum, at efteråret er ved at være over os til at se en masse fede film, læse gode bøger og tegneserier og spille en hulens masse computerspil. Husk at følge os på Facebook! Vi ses i Halloween-måneden!

Film:
Bong of the Dead (Thomas Newman, 2011)
Tomorrow Never Dies (Roger Spottiswoode, 1997)
The World is Not Enough (Michael Apted, 1999)

Filmmusik:
Tomorrow Never Dies (David Arnold, 1997)
The World is Not Enough (David Arnold, 1999)

Bøger:
The Art of Marvel Vol. 1 (red. Jeff Youngquist m.fl., 2003)
Mediatropolis (Freddy E. Silva, 2012)

Tegneserier:
Dinosaurs vs. Aliens (Grant Morrison & Mukesh Singh, 2012)