Nr. 58 – 13. august 2010

InceptionEndnu en sommer går på hæld. Og endnu en sommerblockbuster skuffer lidt. Inception er ikke nogen dårlig film. Den er desværre bare heller ikke specielt god. Forventningens glæde var stor, og netop derfor er det dobbelt ærgerligt, at filmen ikke opfylder sit potentiale. Vi havde drømt om en bedre film, og netop drømmene er det essentielle i filmen.

Nogle husker deres drømme godt, mens andre ikke husker en skid, når de vågner op med en bule i bukserne. Drømmene har den forunderlige effekt, at de er flygtige og ikke forankres på samme måde som ”virkelige” oplevelser. Når man vågner op, kan en drøm være meget tydelig, men efter fem minutter kan den være pist væk. Så alle burde ligge en notesbog eller en opladet diktafon ved siden af sengen, og så skrive ned, eller tale højt, lige når man vågner.

Nogle gange vil man finde frem til noget vås, men andre gange ville man finde guldkorn. Christophers Nolans film leger med idéen om, at man i drømme kan finde frem til alt. Tyve kan stjæle vigtige informationer eller plante idéer. Men i drømmene kan man også blive fortabt, hvis man ikke kan skelne mellem drøm og virkelighed. I fiktionens verden er dette et stærkt koncept, hvor man kan lege med tilskueren både gennem plottet og stilen. For hvornår er noget virkelighed og hvornår er noget fiktion – altså inde i selve filmen, som er fiktion i sig selv? Der kommer mange lag, noget som også er tydeligt i Inception. Den store finte er så at gøre præmissen troværdig, hvis man rigtig vil fucke med beskuerens hjerne.

Her på Planet Pulp bringer vi i denne måned anmeldelser af Inception og filmens score. Vi kigger også på en anden form for drømme i anmeldelsen af den tredje film i A Nightmare on Elm Street-serien, men et rigtigt mareridt har vi i form af de pladderromantiske vampyrer i New Moon.

Derudover er der dømt slasher i både Sorority Row, en remake af filmen af samme navn, og The Boogeyman, der blander klassiske slasherelementer med den overnaturlige gyser. Endelig kan I læse en anmeldelse af Verotiks udgivelse af en række klassiske numre af Phantom Lady-tegneserien.

Ellers er der ikke andet at sige, end at vi håber, I drømmer løs, til vi ses igen næste måned.

Film:
The Boogeyman (Mirror, mirror.. Genfærd i spejlet!) (Ulli Lommel, 1980)
Inception (Christopher Nolan, 2010)
New Moon (Chris Weitz, 2009)
A Nightmare on Elm Street: Dream Warriors (Mareridt på Elm Street: Dream Warriors)
(Chuck Russell, 1987)
Sorority Row (Stewart Hendler, 2009)
The Spirit (Frank Miller, 2008)

Filmmusik:
Inception (Hans Zimmer, 2010)

Tegneserier:
Phantom Lady (Gregory Page & Matt Baker, 1994)