Nr. 28 – 13. februar 2008

I sidste måneds leder bad vi læsere om at skrive ind til os, hvis de havde idéer, kommentarer, ris eller ros. Det var en glæde for os i redaktionen at kunne konstatere, at vores læsere tog opfordringen til sig, og som resultat har vi både fået rettet nogle få faktuelle fejl og modtaget forslag til kommende anmeldelser. Vi håber, at vore læsere heller ikke i fremtiden vil holde sig tilbage, men tage bladet fra munden hvis de har noget at sige.

I den forgangne måned oplevede Planet Pulp desuden den ære at blive nomineret i websitet Seriejournalens netkåring i kategorien “Bedste tegneserierelatede website 2007”. Om vi vandt, ved vi ikke endnu, men på afstemningens sidste dag, i søndags, så det godt ud. Nomineringen var måske lidt overraskende for nogle, da Planet Pulp jo ikke som sådan er et tegneseriewebsite, men det må dog konstateres, at “Tegneserier” er vores næststørste sektion og også en af dem, der vokser hurtigst.

Derfor er vi naturligvis også stolte over nomineringen, og endnu mere over, at så mange åbenbart har ment, at vi var værd at stemme på. I næste måned kan vi så løfte sløret for, hvordan det rent faktisk gik.

Styrke i bredden

Når det så er sagt, så skal det også siges, at der fra redaktionens side ikke er nogen tvivl om, at Planet Pulps styrke ligger i bredden. Hvor nogle websites er meget specialiserede og satser på at have rigtig meget om en enkelt eller et par forskellige emner, så har vi fra begyndelsen valgt en bredere profil, der mere fyldestgørende afspejler de interesser, der præger sidens stiftere, redaktører og hovedparten af vores skribenter.

Det betyder nok, at de enkelte sektioner vokser langsommere, end hvis vi var meget specialiserede, men til gengæld er der som regel noget for enhver smag, og det giver os desuden muligheden for at tackle et givent værk fra flere forskellige vinkler – som det f.eks. sås, da vi anmeldte Bram Stokers roman Dracula. I samme ombæring som romanen, anmeldte vi også Coppolas filmatisering og Kilars musik til filmen samt Mignolas tegneserieudgave af filmen. På den måde kan man komme ret vidt omkring, og det er er også en af styrkerne ved, at Planet Pulp gør sig inden for mange forskellige medier.

Og hvad angår smag, så får vi ind imellem nogle kommentarer, eller kan læse dem rundt omkring i diverse netfora, fra folk, der undrer sig over, hvorfor dette eller hint ikke er anmeldt. I mange tilfælde vil det være et spørgsmål om, at der er tale om ting, som vi simpelthen ikke er kommet omkring endnu: Vi ligger alle inde med ting, vi brænder for at anmelde, men det er altid et spørgsmål om at prioritere eller om at vente, til tiden er den rette.

Til tider vil det måske også handle om skribenternes personlige smag, men i mange tilfælde vil det også dreje sig om Planet Pulps noget eklektiske profil, der for den tilfældige besøgende måske kan være svær at gennemskue. Hvorfor bestemte bands ikke er repræsenteret i vores musiksektion, eller hvorfor bestemte film mangler i filmsektionen, handler i mange tilfælde nemlig om, at de ikke passer ind i sidens profil, hvor der indenfor hver enkelt sektion er foretaget nogle valg om, hvilke ting, vi inkluderer, og hvilke ting, vi fravælger.

Denne måneds opdatering er i sig selv et fint udtryk for både personlig smag, tilvalg og fravalg, og ikke mindst prioriteringer.

Månedens menu

Langt om længe kan vi i filmsektionen således præsentere anmeldelser af Sam Raimis Dead-trilogi, The Evil Dead (1981), Evil Dead II (1987) og Army of Darkness (1992). Derudover byder filmsektionen på lidt af hvert – både nyere film som den danske Cecilie og den amerikanske J-horror-klon The Messengers og gammelt eurotrash som de sidste to film i Amando de Ossorios Blind Dead-serie er eksempler på.

Under “Bøger” har vi fået anmeldelser af spøgelseshistorien Dødens Jagt (skrevet af Stephen Kings søn Joseph King under pseudonymet Joe Hill) og det første bind i serien Otoriklanens Fortællinger med titlen Nattergalens Sang.

I tegneseriesektionen kan vi præsentere et interview med Lars Rasmussen, der er manden bag det lille tegneserieforlag Donovan Comics. Donovan Comics er for øvrigt nomineret i katagorien “Bedste danske tegneserieforlag 2007” på Seriejournalen. Derudover står den primært på 2000 AD-relaterede ting (bl.a. Judge Dredd), foruden bl.a. bind fem i Cothias og Juillards fantastiske serie om Spurvehøgen.

Nogle vil måske mene, at februarnummeret er en anelse mindre end sædvanligt, og det er helt korrekt – og udtryk for netop ovennævnte prioriteringer. Til gengæld forventer vi at være oppe i gear igen i marts, hvor vi ikke bare kan fejre, at vi passerer de 1000 anmeldelser og artikler, men også afsløre, hvordan det gik for os i Seriejournalens netkåring.

Film:
Army of Darkness (Sam Raimi, 1992)
Basket Case (Frank Henenlotter, 1982)
El buque maldito (The Ghost Galleon) (Amando de Ossorio, 1974)
Captivity (Roland Joffe, 2007)
Casus kiran (Spy Smasher) (Yilmaz Atadeniz, 1968)
Cecilie (Hans Fabian Wullenweber, 2007)
D-War (Hyung-rae Shim, 2007)
The Evil Dead (Sam Raimi, 1981)
Evil Dead II (Evil Dead II: Udrydderen) (Sam Raimi, 1987)
Le frisson des vampires (Shiver of the Vampires) (Jean Rollin, 1971)
Lèvres de sang (Lips of Blood) (Jean Rollin, 1975)
The Messengers (Oxide Pang Chun & Danny Pang, 2007)
La noche de las gaviotas (Night of the Seagulls) (Amando de Ossorio, 1975)
Rasputin: The Mad Monk (Don Sharp, 1966)

Bøger:
Dødens Jagt (Heart-Shaped Box) (Joe Hill, 2007)
Otoriklanens Fortællinger 1: Nattergalens Sang (Lian Hearn, 2002)

Tegneserier:
Bad Company: Goodbye Krool World (Peter Milligan m.fl., 2007)
Bedemandens Datter – En Tragikomisk Familiehistorie (Alison Bechdel, 2006)
Judge Dredd: Mandroid (John Wagner m.fl., 2007)
The Red Seas 1: Under the Banner of King Death (Ian Edginton & Steve Yeowell, 2007)
Spurvehøgen 5: Fugletæmmeren (Patrick Cothias & André Juillard, 1989)

Computerspil:
It Came From the Desert (Mirrorsoft, 1989)

Artikler:
Lars Rasmussens passion – en snak med manden bag Donovan Comics