Nr. 121 – 13. november 2015

Den 13. november 2005 sad den ene af undertegnede – Mogens – foran sin computer i en lille kollegielejlighed i Århus midtby. Der var travlhed på kollegieværelset, for første nummer af Sleazehound skulle lægges på nettet.

Den anden af undertegnede – Jacob – var på samme tidspunkt i Los Angeles, hvor der blandt andet blev købt de to første bind i The Walking Dead, så ja, vi har sådan cirka fulgt Kirkmans tegneserie fra den begyndte. Eller måske har zombierne fulgt os?

I den kælder, blandt murstøv og skeletter, blev 'Sleazehound' født.
I den kælder, blandt murstøv og skeletter, blev ‘Sleazehound’ født.

Forud for den hektiske aften på kollegieværelset i Århus var der gået omkring et halvt års udviklingsarbejde, siden idéen om Sleazehound blev født. Det skete under en udgravning i en kælder under Kirketorvet i Vejle, hvor Mogens og Martin udgravede skeletter for Vejle Museum.

Det var Martin, der pitchede idéen, som han inden da løst havde diskuteret med Claus Kliplev og derefter gik det relativt hurtigt med at få tingene sat i værk. Og et halvt års tid senere gik Sleazehound altså live med det første nummer – 31 anmeldelser og artikler, der for de flestes vedkommende kredsede om forfatteren H.P. Lovecraft.

Ret hurtigt opbyggede vi en fast skare af skribenter omkring os, og Jacob (der for øvrigt er den eneste, der har skrevet til samtlige 121 numre, mens Mogens er den, der har leveret det klart største antal af anmeldelser) kom hurtigt ind i redaktionen, og vi kom ind i en fast gænge med én månedlig opdatering.

Vand i åen

'Sleazehound'-logoet (tegning: Martin Wangsgaard Jürgensen).
‘Sleazehound’-logoet (tegning: Martin Wangsgaard Jürgensen).

Siden da er der løbet meget vand i åen. Martin forlod redaktionen i 2008 og driver i dag sin egen fremragende blog Fra Sortsand, som de fleste af Pulpens læsere nok kender (ellers bør I), og senere i 2008 – i december – lancerede vi Sleazehound i en ny form, med nyt design og under et nyt navn.

Vi skiftede navnet ud med Planet Pulp; ikke fordi vi ikke kunne lide den gamle køter længere, men fordi vi i stigende grad var kommet til at opfatte navnet som misvisende i forhold til det, vi skrev om. Desuden var vi blevet opmærksomme på, at Google-søgninger på “Sleazehound” i flere tilfælde gav resultater af en… ahem… mindre lødig karakter.

Men indholdet forblev sådan set uændret; navnet og designet ændrede sig, men derudover var det business as usual, keep on trucking og alt det der.

'Sleazehound'-designet.
‘Sleazehound’-designet.

Designskiftet i december 2008 fandt sted i forbindelse med, at websitet gik fra at være håndkodet html til at ligge i WordPress. Det var en ændring, der på sigt blev meget tidsbesparende, men processen med at flytte de 1196 anmeldelser og artikler, der var skrevet til og med november 2008, var lang og hård.

Samtidig gik vi fra en stil, hvor vi ikke gav karakterer, til at vi uddelte stjerner, ligesom alle vores anmeldelser og artikler blev forsynet med en underrubrik – et kort resumé af anmeldelsens hovedpointe(r). Også disse ændringer var tidskrævende at implementere, men i sidste ende var indsatsen det hele værd.

Om karakterer er en god ting eller ej er jo en tilbagevendende diskussion. For os er det vigtigt, at der stadig er den samme kvalitet i anmeldelserne, som før vi gav stjerner, men at stjerner og hovedpointerne i indledningen af anmeldelsen, er en god service for vores læsere.

Siden december 2008 har Planet Pulp skiftet design yderligere to gange. Det nuværende design, der blev introduceret i februar i år, er Planet Pulps tredje design, og vi håber at kunne holde fast i det i en længere periode fremover.

Fra 31 til 2056

Det første 'Planet Pulp'-design.
Det første ‘Planet Pulp’-design.

Sleazehound lagde ud med et nummer på i alt 31 forskellige ting. Siden da er vi vokset til et site med over 2000 forskellige anmeldelser og artikler. For at være helt præcis bringer indeværende nummer os op på i alt 2056 forskellige tekster, fordelt på 1989 anmeldelser og 67 artikler.

Og skelnen mellem artikler og anmeldelser skal i mange tilfælde ses som en flydende overgang. Da vi ikke er underlagt en regel om at skulle skrive maksimalt eller minimalt X antal tegn, har vi også selv bestemt formen.

Vi har hele tiden set det som en styrke, at vi nogle gange skriver lange anmeldelser med analyser, der kunne minde om formen på artikler, og andre gange korte og mere klassiske anmeldelser.

Den fleksibilitet ser vi som en ubetinget styrke, og samtidig er vores “almindelige” anmeldelser også længere end dem, man typisk ser i dagspressen. Dette skal ikke forstås som om, lange anmeldelser er bedre end korte (vi er gennem årene også som skribenter blevet skarpere), men i længere anmeldelser kan man ofte stikke lidt dybere end bare “den er god fordi det og det” eller “den stinker fordi det og det”. Vi forsøger kort sagt ofte at placere de anmeldte værker i en kontekst, der går dybere end selve værket.

Vores vokseværk var størst i de tidlige år. Senere, i takt med at vi blev færdige med at studere og fik arbejde og familier, gik kadencen ned, men Planet Pulp kører stadig, præcis sådan som vi planlagde det fra starten – med ét nummer om måneden, der udgives den 13., også selvom det nogle gange bliver sent om aftenen, inden der tid og ro til at få udgivet månedens nummer.

Tidens gang

Det andet 'Planet Pulp'-design.
Det andet ‘Planet Pulp’-design.

Da første nummer af Sleazehound gik i luften havde Mogens netop – en uge forinden – afleveret sit magisterspeciale ved Aarhus Universitet, boede på kollegium og var single. I dag, 10 år efter, har han været ph.d. i seks år, bor i hus og har kæreste og børn.

Jacob boede i november 2005 i København og læste på universitet. Sidenhen er Jacob flyttet til Århus, har færdiggjort sit studie i Filmvidenskab, været et smut forbi Journalisthøjskolen, skrevet en novelle, er ved at færdiggøre en roman (begge dele sammen med Martin, den oprindelige medstifter af Sleazehound) har fået tre børn, hus i Skødstrup og arbejder som mediebibliotekar på Randers Bibliotek.

I forbindelse med sit job på biblioteket holder Jacob blandt andet introduktioner i biografen, ofte i forbindelse med genrefilm og skriver klummer om kultur i Stiften/Amtsavisen (også i papirudgaven). At tillægge Planet Pulp æren for alt dette ville nok være at skyde over målet. Men Pulpen har uden tvivl betydet meget for Jacobs virke som formidler.

Ja, meget kan ske på 10 år. På én gang virker det som om, det er frygtelig længe siden, Sleazehound gik i luften for første gang og at det var for kort tid siden. Tid og tidsopfattelse er en mærkelig størrelse, og på en måde er der derfor meget passende, at vi har valgt at fejre vores 10-års fødselsdag med et stort tema, der kredser om netop tid – mest i form af tidsrejser.

Tidsrejse per tekst

To af de bedst kendte tidsrejsende nogensinde.
To af de bedst kendte tidsrejsende nogensinde.

Nu kunne nogle måske få den tanke, at vi har timet og tilrettelagt temaet om tidsrejser til at udkomme kort efter, at hele verden fejrede, at det var “Back to the Future Day” – altså da vi den 21. oktober i år nåede den dato, Marty McFly og Doc Brown rejser frem til i Back to the Future Part II fra 1989. Andre tænker måske, at vi blev inspireret af DR’s glimrende julekalender Tidsrejsen fra 2014.

Men faktisk har tidsrejsetemaet været planlagt meget længere. Det startede som en idé til et helt regulært tema i stil med de temaer, vi tidligere har kørt på Sleazehound og Planet Pulp, men da vi begyndte at researche hvor meget materiale, der egentlig var, steg vores ambitionsniveau.

Vi endte med at udskyde temaet og planlagde faktisk at bruge det til at fejre vores 100. nummer i februar 2014. Men da tiden nærmede sig, måtte vi sande, at vi ikke var i nærheden af at nå at få alle de anmeldelser med, vi gerne ville. Så den tunge beslutning blev taget om at bruge tidsrejsetemaet til at fejre vores 10-års fødselsdag.

Resultatet er, at de første af anmeldelserne til tidsrejsetemaet faktisk er skrevet helt tilbage i 2009 og har ligget i et hemmeligt depot lige siden. Da de skulle tages frem og pudses af, var det en lille tidsrejse i sig selv at læse dem igennem med et redaktionelt øje, der er blevet skarpere i de forløbne seks år.

Megatema

En anden ret kendt tidsrejsende.
En anden ret kendt tidsrejsende.

Vi nåede på et tidspunkt frem til, at det kunne være fedt, hvis vi kunne nå op på 100 anmeldelser – at gøre tidsrejsetemaet til et megatema og især, hvis vi skulle bruge det til at fejre vores 10-års fødselsdag.

Det lykkedes os at nå vores mål, og kan i dag præsentere jer for 104 forskellige ting – 103 anmeldelser og én artikel.

Ikke alle anmeldelser omhandler tidsrejseting, for nogle af de tidsrejserelaterede anmeldelser krævede nogle “ekstra” anmeldelser – f.eks. mente vi ikke, at det gav mening at anmelde de forskellige Star Trek-film, der havde tidsrejser som et centralt element, uden også at anmelde de øvrige.

Derfor kom månedens nummer til at bestå af 73 forskellige ting indenfor temaet og yderligere 31 ting, der supplerer og støtter temaet.

Flueben

De to 'Planet Pulp'-bagmænd: Jacob Krogsøe (t.v.) og Mogens Høegsberg. På fotoet får Jacob i øvrigt overrakt en
De to ‘Planet Pulp’-bagmænd: Jacob Krogsøe (t.v.) og Mogens Høegsberg. På fotoet får Jacob i øvrigt overrakt en “Zombie Apocalypse Survival Kit”. Og ja, det er en Jaka Bov. Hvis zombierne står udenfor bunkeren har man ikke råd til at være kræsen.

Vi er glade for, at vi med tidsrejsetemaet kan lukke nogle af de huller, vi har haft i vores dækning af genrefiktionen – bl.a. kan vi nu sætte flueben ved de tre Back to the Future-film, Star Trek-filmserien (til og med Star Trek fra 2009), Terminator-filmene (til og med nr. 3) og den litterære tidsrejseklassiker The Time Machine (1895) samt dens to filmatiseringer fra hhv. 1960 og 2002.

Men nævnte serier og værker er kun et beskedent udsnit af alt det, vi har på menuen. Vi har også et vist belgisk muskelbundt repræsenteret i Timecop (1994), vi har én af alle tiders mest roste tidsrejseromaner i form af Jack Finneys Time and Again (1970), vi har gammel amerikansk pulplitteratur i L. Sprague de Camps Lest Darkness Fall (1941) og moderne svensk litteratur i Carl-Henning Wijkmarks Vi ses igen i næste drøm.

Ja, vi har faktisk lidt af det hele. Selv Stephen King har kunnet snige sig ind i et tidsrejsetema med sin vildt populære (og vildt overvurderede) 11/22/63 (2011). Og nu vi er ved det overvurderede – Rian Johnsons Looper (2012) er der selvfølgelig også blevet plads til.

Vi er kommet vidt omkring indenfor tidsrejsegenren, men vi er slet, slet ikke kommet helt ud i krogene, og vores liste over potentielle film, bøger, tegneserier, rollespilsprodukter, computerspil og andre ting, der kunne være kommet med, er stadig lang.

Men ved I hvad….? Planet Pulp udkommer også i næste måned. Og måneden efter det. Og måneden efter det. Og… well, you get the picture. Vores pointe er: Vi skal nok nå omkring de ting, vi ikke nåede at få med denne gang.

Det ska' fejres!
Det ska’ fejres!

Vi håber, at I blandt de 104 forskellige ting, vi præsenterer i denne måned, kan finde lidt, der smager jer. Og vigtigt af alt, så håber vi, at I synes det, er lige så sjovt og spændende at læse, som vi synes, det har været at skrive!

Og I skal huske hvor meget I, kære læsere, betyder for os. Uden jer, ingen Planet Pulp. En stor tak skal også lyde til alle de mange skribenter, der har leveret lækre ord, spændstige vendinger og skarpe analyser og vurderinger gennem de sidste 10 år. Vi håber faktisk, at vi snart kan få flere skribenter ombord. Men mere om det senere.

Nu er det blevet tid til et hip, hip hurra! Det var de første 10 år. Vi tager sgu’ 10 mere! Og når opdateringen går online, sidder Mogens og Jacob i henholdsvis Silkeborg og Skødstrup med hver deres kop øl og et lille flag. Over nettet skåler vi. Med hinanden. Og med jer. Og med alle de dejlige genreværker, vi har skrevet om. Det er en stor og nostalgisk dag for os. Tak for jeres tid og vi ses jo i næste måned.

Mogens Skaaning Høegsberg og Jacob Krogsøe aka Pulp-redaxen

Film:
Back to the Future (Tilbage til fremtiden) (Robert Zemeckis, 1985)
Back to the Future Part II (Tilbage til fremtiden del II) (Robert Zemeckis, 1989)
Back to the Future Part III (Tilbage til fremtiden del III) (Robert Zemeckis, 1990)
Bill & Ted’s Excellent Adventure (Frem til fortiden) (Stephen Herek, 1989)
Black Knight (Gil Junger, 2001)
The Butterfly Effect (Eric Bress & J. Mackye Gruber, 2004)
Deja Vu (Tony Scott, 2006)
Demolition Man (Marco Brambilla, 1993)
The Final Countdown (U.S.S. Nimitz: Forsvundet i Stillehavet) (Don Taylor, 1980)
Frequency (Livsfarlig frekvens) (Gregory Hoblit, 2000)
Groundhog Day (En ny dag truer) (Harold Ramis, 1993)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (Harry Potter og fangen fra Azkaban)
    (Alfonso Cuarón, 2004)
Looper (Rian Johnson, 2012)
Lost: The Complete Fifth Season (Stephen Williams m.fl., 2009)
Men in Black 3 (Barry Sonnenfeld, 2012)
The Philadelphia Experiment (Philadelphia Eksperimentet) (Stewart Raffill, 1984)
Planet of the Apes (Abernes planet) (Franklin J. Schaffner, 1968)
Planet of the Apes (Tim Burton, 2001)
Star Trek IV: The Voyage Home (Star Trek: Rejsen tilbage til Jorden) (Leonard Nimoy, 1986)
Star Trek: Generations (David Carson, 1994)
Star Trek: First Contact (Jonathan Frakes, 1996)
Star Trek (J.J. Abrams, 2009)
The Terminator (James Cameron, 1984)
Terminator 2: Judgment Day (Terminator 2: Dommedag (James Cameron, 1991)
Terminator 3: Rise of the Machines (Jonathan Mostow, 2003)
Time After Time (Kapløb med tiden) (Nicholas Meyer, 1979)
Timecop (Peter Hyams, 1994)
Timecop: The Berlin Decision (Steve Boyum, 2003)
Timeline (Richard Donner, 2003)
The Time Machine (Rædselsrejsen) (George Pal, 1960)
The Time Machine (Simon Wells, 2002)
Twelve Monkeys (Terry Gilliam, 1995)
Warlock (Steve Miner, 1989)

Filmmusik:
Back to the Future (Alan Silvestri, 1985)
Back to the Future Part II (Alan Silvestri, 1989)
Back to the Future Part III (Alan Silvestri, 1990)
The Butterfly Effect (Michael Suby, 2004)
Deja Vu (Harry Gregson-Williams, 2006)
The Final Countdown (John Scott, 1980)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (John Williams, 2004)
Lost – Season Five (Michael Giacchino, 2009)
Men in Black 3 (Danny Elfman, 2012)
The Philadelphia Experiment (Ken Wannberg, 1984)
Planet of the Apes (Jerry Goldsmith, 1968)
Planet of the Apes (Danny Elfman, 2001)
Star Trek IV: The Voyage Home (Leonard Rosenman, 1986)
Star Trek: Generations (Dennis McCarthy, 1994)
Star Trek: First Contact (Jerry Goldsmith, 1996)
Star Trek (Michael Giacchino, 2009)
The Terminator (Brad Fiedel, 1984)
Terminator 2: Judgment Day (Brad Fiedel, 1991)
Terminator 3: Rise of the Machines (Marco Beltrami, 2003)
Timeline (Jerry Goldsmith, 2003)
Timeline (Brian Tyler, 2003)
The Time Machine (Russell Garcia, 1960)
The Time Machine (Klaus Badelt, 2002)
Twelve Monkeys (Paul Buckmaster, 1995)
Warlock (Jerry Goldsmith, 1989)

Bøger:
11/22/63 (Stephen King, 2011)
Bones of the Earth (Michael Swanwick, 2002)
The Door into Summer (Robert A. Heinlein, 1957)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (J.K. Rowling, 1999)
Hawksbill Station (Robert Silverberg, 1968)
Lest Darkness Fall (L. Sprague de Camp, 1941)
Slaughterhouse-Five (Kurt Vonnegut, 1969)
Timeline (Michael Crichton, 1999)
Timescape (Gregory Benford, 1980)
Time After Time (Karl Alexander, 1979)
Time and Again (Jack Finney, 1970)
The Time Machine (H.G. Wells, 1895)
Vi ses igen i næste drøm (Vi ses igen i nästa dröm) (Carl-Henning Wijkmark, 2013)

Computerspil:
Day of the Tentacle (LucasArts, 1993)

Artikler:
Hvem er ham Dr. Who


Anmeldelser uden for tema

hvid
Film:
Harry Potter and the Chamber of Secrets (Harry Potter og hemmelighedernes kammer)
    (Chris Columbus, 2002)
Harry Potter and the Sorcerer’s Stone (Harry Potter og de vises sten) (Chris Columbus, 2001)
Lost: The Complete Third Season (Jack Bender m.fl., 2006-07)
Lost: The Complete Fourth Season (Jack Bender m.fl., 2008)
Lost – The Complete Sixth Season (Jack Bender m.fl., 2010)
Men in Black (Barry Sonnenfeld, 1997)
Men in Black II (Barry Sonnenfeld, 2002)
Star Trek: The Motion Picture (strong>Star Trek) (Robert Wise, 1979)
Star Trek II: The Wrath of Khan (Star Trek II: Khans hævn) (Nicholas Meyer, 1982)
Star Trek III: The Search for Spock (Star Trek III: Jagten på Spock) (Leonard Nimoy, 1984)
Star Trek V: The Final Frontier (William Shatner, 1989)
Star Trek VI: The Undiscovered Country (Nicholas Meyer, 1991)
Star Trek: Insurrection (Jonathan Frakes, 1998)
Star Trek: Nemesis (Stuart Baird, 2002)

Filmmusik:
Harry Potter and the Chamber of Secrets (John Williams, 2002)
Harry Potter and the Philosopher’s Stone (John Williams, 2001)
Lost – Season Three (Michael Giacchino, 2006-07)
Lost – Season Four (Michael Giacchino, 2008)
Lost – The Final Season (Michael Giacchino, 2010)
Lost – The Last Episodes (Michael Giacchino, 2010)
Men in Black (Danny Elfman, 1997)
Men in Black II (Danny Elfman, 2002)
Star Trek: The Motion Picture (Jerry Goldsmith, 1979)
Star Trek II: The Wrath of Khan (James Horner, 1982)
Star Trek III: The Search for Spock (James Horner, 1984)
Star Trek V: The Final Frontier (Jerry Goldsmith, 1989)
Star Trek VI: The Undiscovered Country (Cliff Eidelman, 1991)
Star Trek: Insurrection (Jerry Goldsmith, 1998)
Star Trek: Nemesis (Jerry Goldsmith, 2002)

Bøger:
Harry Potter and the Chamber of Secrets (J.K. Rowling, 1998)
Harry Potter and the Philosopher’s Stone (J.K. Rowling, 1997)