Dette er bandet River City Highs andet album, og det indeholder deres egen kombination af klassisk amerikansk MTV-pop-punk og beskidt denim-garage-rock ‘n roll, som den blev lavet i halvfjerdserne og lige siden da i Sverige.
Men egentlig skulle dette faktisk have været deres tredje plade, hvilket vidner om, at River City High ikke er helt grønne bag ørene. Kvartetten blev dannet i 1999 i Richmond, Virginia, og efter at have udgivet en række EP’er, kom deres første album i 2001 på det mindre pladeselskab Dog Town Records. Dette, kombineret med en voldsom tour-aktivitet, førte til en pladekontrakt med major label-selskabet MCA Records.
River City High var altså klar til at erobre verden, og nåede da også næsten at få færdiggjort en efterfølger til deres debut, før det store MCA-selskab gik nedenom og hjem. River City High endte i den proces med at sidde i med håret i postkassen og kunne ikke få udgivet deres nyindspillede plade, og samtidig stod de også pludselig uden pladeselskab.
Signet til Takeover Records
Dette fik dem dog ikke til at hænge med næbbet. De turnerede endnu mere intenst og vandt derved blandt andet MTV2’s Dew Circuit Breakout-konkurrence i 2004, hvilket er en konkurrence for bands uden pladekontrakt, der får 50.000 $ til at indspille en plade for. Med de penge i hånden er bandet nu blevet signet af pladeselskabet Takeover Records, der står for udgivelsen af Not Enough Saturday Nights.
Takeover Records er blevet grundlagt af medlemmer fra bandet Yellowcard efter deres voldsomme hitsucces i USA. Herhjemme er det nok de færreste, der kender Yellowcard, og det skal vi efter min mening nok bare være glade for. Yellowcard spiller en ret poleret kombination af pop-punk og melankolsk collegerock, der er specielt kendetegnet ved forsanger Ryan Keys blonde, spinkle og drengede udseende og at bandet indeholder en violinist.
De har haft stor succes i deres hjemland, og nogle af de indtjente penge er klassisk nok blevet brugt af Yellowcard til at stable deres eget pladeselskab på benene, nemlig Takeover Records. River City High er et af de første bands, der er blevet signet til dette selskab, og man ser da også klart hvorfor, da der lader til at være et tydeligt broderskab i ånden mellem Yellowcard og River City High.
Rock ‘n roll-attitude
For nu at komme tilbage til River City High og deres nyeste album, som anmeldelsen her drejer sig om, så behøver man blot at kaste blikket hen over pladens cover, der er udstyret med ørn, Harley-Davidson-agtig logo og titlen Not Enough Saturday Nights for at ane, hvor det bærer hen.
Det bliver yderligere bekræftet, når man ser sangtitler som “Pass that riff” og “We want the radio” og kigger på coverbillederne af bandet, hvor hele River City High poserer med sorte T-shirts, tatoveringer, Stetsonhatte, spredte ben og med en øl i den ene hånd, mens de med den anden laver devilhorns. Det hele signalerer rock ‘n roll-attitude af den meget selvbevidste og stiliserede slags.
Som forventet lever en stor del af teksterne også op til River City Highs dyrkelse og selviscenesættelse af alle rock ‘n roll-klichéer, som i åbningsnummeret “Dogtown Queen”, hvor der bliver sunget “You’re a southern belle and I know you well, you look like heaven but you hurt like hell, you got what I want and you got what I need, you got me down on me knees”.
Klichéagtig, ligegyldig og påtaget
Jep, vi er alle sammen klar over at dette ikke er stor kunst; spørgsmålet er nærmere, om det er god rockmusik. Svaret er desværre klart nej, og der er flere grunde til dette. For det første holder River City High sig ikke bare til klassisk schweine-rock med tryk på samtlige klichéer, som vi kender det fra den skandinaviske rockbølge med bl.a. Turbonegro, Hellacopters, The Hives og Flaming Sideburns fra for et par år siden.
Nej, River City High har valgt at fortynde stilen med klassisk amerikansk halvfemser pop-punk/collegerock, som det bliver spillet af deres venner i Yellowcard. Og det er ikke en vellykket blanding, for den tjener bestemt ikke nogen af stilarterne godt. Rock-elementerne virker tamme, overpolerede og bestemt ikke vilde og beskidte. De mere følsomme pop-punk-elementer virker ekstra kedelige, uvedkommende og utilsigtet klichéagtige.
Dette gør sig gældende på alle områder, også det tekstmæssige, for en del af teksterne er mere over i den kommenterede, inderlige og følsomme collegerock-stil i stedet for at være ren druk-og-damer-og-party-rock-tekster. Resultatet er, at begge former virker fjollet ligegyldige og samtidig tåkrummende påtaget.
Bare lad være
River City High er sikkert meget sjove at se live, men på plade er det en flad fornemmelse, der hverken er det ene eller det andet. Som at få en tynd kop pulversuppe af et krus, som man lige har drukket en lige så tynd kop te af. I det mindste er det så kønsløst, velfriseret og metermålsagtigt, at man ikke rigtig bemærker det, så man kan dårligt sige at pladen generer eller at man bliver irriteret af at høre den; dertil er den alt for anonym.
Jeg vil ikke sige, at River City High skal prøve igen og så måske være lidt mere “rock” næste gang. Måske er det bedre at kende sine begrænsninger og så bare lade være. Omvendt kan jeg kun advare dem, der er blevet tiltrukket af Not Enough Saturday Nights på grund af det rock ‘n roll-look, den lægger op til, og som tror, at pladen indeholder en gang god gang gedigen røvballerock, for de vil blive slemt skuffet.
Not Enough Saturday Nights er venligst stillet til rådighed af Moxie Star.
Nummerliste:
1. Dogwood Queen (2:36)
2. Bastard (3:08)
3. Amy (3:10)
4. Pass That Riff (2:28)
5. Understand (4:00)
6. We Want The Radio (2:41)
7. Run Run Run (2:52)
8. A Better Day (3:46)
9. The Hard Way (3:39)
10. Be There (2:57)
11. This Time’s The Last Time (2:13)
12. Makes No Difference (3:46)
Total spilletid: 37:16
Kunstner: River City High
Producer: Andreas Lars Magnusson og River City High
Udgivet: 2006
Label: Takeover Records
Anmeldt i nr. 17 | 13/03/2007