Nikolai Dante: Tsar Wars 1

5 minutters læsetid
Nikolai Dante: Tsar Wars 1

Blandt 2000 AD‘s største, nyere kreationer er figuren Nikolai Dante med sit helt eget tilhørende univers. Han optrådte for første gang i prog 1035 fra 1997, og der er siden kommet en række albums fra Rebellion, der samler historierne om Nikolaj Dantes bedrifter. Dette er det fjerde i rækken. Figuren Nikolai Dante og hans univers blev oprindeligt skabt af forfatteren Robbie Morrison og tegneren Simon Fraser.

Fremtid og fortid

Dante når også et smut til England - for at rede den engelske konge - i Simon Frasers mere tegneserieagtige streg.
Dante når også et smut til England – for at rede den engelske konge – i Simon Frasers mere tegneserieagtige streg.

Nikolai Dantes univers er sat i år 2669 og Nikolai Dante er teknisk set en science fiction-serie, for der er gjort en del teknologiske fremskridt. Men samtidig er menneskeliv generelt kun af meget lille værdi, og aristokrati og feudalisme er atter vendt tilbage som styreformer. Dette gælder også i Storrusland, hvor serien hovedsageligt foregår – i dette album er der dog også en kort sviptur til England.

Zarstyret er vendt tilbage, og man har genetableret Rusland som en stormagt med et enormt territorium, der strækker sig fra det nuværende Østeuropa til Kinas grænser. Dog er der udbrudt en blodig borgerkrig mellem zaren på den ene side og den magtfulde adelsfamilie Romanov på den anden.

Nikolaj Dante, vores helt, der er en charmerede og samtidig tragisk gavtyv – en rigtig swashbuckler – er fanget i striden med forbindelser til og loyaliteter på begge sider, både kærligheds- og blodmæssige. Oprindeligt var karakteren Nikolai Dante en streetwise røverprins, der med snilde stjal guld og kvindehjerter. Lidt a la Dick Turpin eller Errol Flynns sørøverkarakterer – Nikolai er for øvrigt søn af en piratprinsesse.

Referencer til Krig og Fred

En af de mange, hævngerrige kvinder fra Dantes fortid.
En af de mange, hævngerrige kvinder fra Dantes fortid.

Men nu, med Tsar Wars, er sagerne blevet en del mere alvorlige. Nikolai er blevet tvunget til at vælge side, og det ikke uden konsekvenser. Generelt er krigens gru et vigtigt tema i albummet. Som man nok kan se ud fra billeder her i anmeldelsen er tøjstilen inspireret af den sene, historiske zartid, nærmere bestemt med uniformer, frisurer, udrustning og kampmetoder, som de fleste vil genkende fra illustrationer af Napoleons Ruslandskampagne og Krim-krigen.

Samtidig ligger der i Tsar Wars også klare referencer til Tolstojs Krig og Fred (Tolstoy, 1869). Nu bare rolig, bliv ikke bange. Jeg siger ikke, at Tsar Wars er stor litteratur, men der er de samme, let romantiserede temaer: Krigens rædsler og hvordan de små og ubetydelige må lide ekstra, når de store tørner sammen, at magt gør blind og arrogant og en dertilhørende generel slavisk/russisk tristesse.

Tsar Wars lægger sig i nærheden af en anden klassisk 2000 AD-serie, nemlig Rogue Trooper. Begge er de fascineret af krigens voldsomhed og tager en krigspastiche – Anden Verdenskrig og Vietnam for Rogue Troopers vedkommende og Krim/Napoleonskrigene for Tsar Wars‘ vedkommende – og flytter den videre over i et fiktivt science fiction-univers, hvor helt nye ting er mulige, samtidig med at de gamle, genkendelige hovedbestanddele stadig er i god behold. Begge serier er også en modernisering af de gamle krigstegneserier, der er forgængerne for 2000 AD-bladet.

Isenkram

En af John Burns fantastiske kampscener, bemærk i øvrigt Nikolai Dantes kårde-hænder.
En af John Burns fantastiske kampscener, bemærk i øvrigt Nikolai Dantes kårde-hænder.

For at klare sig i denne barske verden har Nikolai Dante naturligvis et par tricks i ærmet udover sin naturlige snilde og kampevner. Da han gik over på Romanovernes side i kampen, “bondede” han sig med et såkaldt Romanov Weapon Crest. Ud over at dette giver ham Romanovernes våbenskjold (weapon crest) i metal på skulderen, så er en Weapon Crest derudover også en sofistikeret cybernetisk, intelligent kampcomputer, der giver Nikolai adgang til en utrolig viden, både historisk, og taktisk.

Det giver ham øgede reflekser og sårhelingsevner og gør, at han også er i stand til at forvandle sine hænder til lange, kårde-agtige klinger. Endelig kan han tale med den intelligente computer i crestet – hvis handlingen nu kræver, at noget bliver fortalt, og der ikke er nogen, Nikolai kan snakke med.

Derudover er han på sine tidligere eventyr også kommet i besiddelse af en Huntsman 500, et udenjordisk riffelvåben, som kun Nikolai kan bruge. Det er udformet som en gammel, langløbet bagladerriffel med trækolbe og metalbeslag. Den skaber altid sin egen ammunition og er i stand til øjeblikkeligt at vælge den type ammunition, der er den rette til netop det mål, Nikolai har valgt at skyde mod – nogenlunde ligesom Rogues riffel eller Dommernes Lawgiver-pistoler i Judge Dredd.

Nikolai Dantes Europa, tegnet af Simon Fraser.
Nikolai Dantes Europa, tegnet af Simon Fraser.

Som man kan se, er der også her en del ligheder mellem Nikolai Dante og Rogue Trooper, der jo også har meget lignende specielle genstande og evner, og som også bevæger sig gennem en evig slagmark – led og ked af den evige krig, men fordømt til at blive ved med at udkæmpe den.

På Romanovernes side har Nikolai til opgave at klare de mest håbløse og farligste opgave – han er jo ikke en fuldblods-Romanov og er ikke helt til at stole på. Dette gør han som leder af en gruppe tvangsudskrevne straffefanger af den farligste slags. Rudinshtein Irregulars kaldes enheden. Han skal derfor både tage sig i agt for fjenden og for sine egne folk.

Alt i mens møder Nikolai gamle flammer og lignende, der nu har svoret hævn over ham som bitre modstandere på den anden side af pigtråden og skyttegravene. Naturligvis er der blandt Romanoverne også dem, der ønsker Dante død, selv om han er på deres side. Ja, han har det virkeligt ikke nemt, men ukrudt forgår naturligvis ikke så let.

Ramasjang, blod, vold, krig og patos

Romanov-familien - med en storsmilende Nikolai Dante yderst til højre. Tegnet af Simon Fraser.
Romanov-familien – med en storsmilende Nikolai Dante yderst til højre. Tegnet af Simon Fraser.

Alt i alt er det en god ramasjanghistorie, der bliver fortalt, med jævne mængder af blod, vold, krig og patos. Der er også visse humoristiske/platte elementer, der måske er en tak for platte for min smag. Som f.eks. at der forskellige steder er citater fra en fiktiv bog om denne fremtidskrig, der krediteres som værende fra “Tsar Wars” af Georgi Lucassovich. Lige i overkanten, synes jeg. Dette opvejes heldigvis af en enorm mængde af slag, døende soldater og en kynisk brutalitet.

De to tegnere i dette album har hver deres meget forskellige tegnestil. John Burns er min klare favorit. Hans stil er et eller andet sted mellem 1900-tals-malerier – som man ser på omslaget af f.eks. Krig og Fred – og franske historiske tegneserier fra 60’erne og 70’erne a la Blueberry. Det er en stil, jeg synes passer helt perfekt til universet og stemningen, specielt i de enorme slagscener.

Burns’ udgave af Dante er også en hård, senet, korthåret og krigshærget version, og ikke så meget den halvlanghårede og storsmilende gavtyv, vi ellers er vant til. Simon Fraser er som nævnt den tegner, der startede med at tegne Nikolai Dante, og da han tager over til sidst i albummet, er vi da også tilbage til en mere storsmilende Dante – dog heldigvis stadig korthåret.

Frasers stil er også mere clean – med meget rene linier og et generelt mindre naturalistisk og mere tegneserie-bubblegumagtigt udtryk, der lægger sig op af moderne webtegneserier og nyere manga. Så selv om Fraser er den oprindelige, foretrækker jeg Burns og hans mere beskidte og naturtro stil til den type historie, som Tsar Wars er. Det er da heldigvis også Burns, der har tegnet hovedparten af albummet.

Langt fra slut

Så hvis du er til blodig, europæisk 1900-talskrig med flamboyante uniformer, uhyggeligt mange døde og tilhørende negativ krigsromantik, kombineret med en smule sci-fi, der gør, at det hele bliver mere voldsomt, ja så skulle du nok prøve at tjekke Tsar Wars ud. Skulle alt dette tiltale dig, så vil det nok også glæde dig, at Tsar Wars 1, som titlen antyder, kun er første bind af flere, og at Nikolai Dantes oplevelser under Romanov/Zar-krigen er langt fra slut.

Nikolai Dante: Tsar Wars 1 er venligst stillet til rådighed af Rebellion.

4 stjerner
Titel: Nikolai Dante: Tsar Wars 1
Forfatter: Ronnie Morrison
Tegnere: Simon Fraser, John Burns & Steve Yeowell
Forlag, år: Rebellion, 2006
Albumlængde: 160 sider
hvid
Nikolai Dante: Tsar Wars 1 samler historier, der første gang har været trykt i 2000 AD progs 1183-1190, 1200-1207 og 1213-1220, alle fra år 2000.

Anmeldt i nr. 14 | 13/12/2006

Stikord: 2000 AD, Fremtiden

Claus Jacobsen: Redaktør, medstifter af Planet Pulp. Født i det gyldne år 1977, hvor den første Star Wars-film såvel som Sex Pistols’ Never Mind the Bollocks udkom og Elvis døde. Jeg er da heller ikke i stand til at huske tilbage til et tidspunkt i mit liv, hvor jeg ikke har været voldsomt og overdrevet besat af Star Wars (og sådan startede nørderiet; Phantom Menace har selvfølgelig lagt en dæmper på det kærlighedsforhold). Vokset op i Kliplev, en lille landsby [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.