MasterBook: The World of Indiana Jones

10 minutters læsetid
The World of Indiana Jones

The World of Indiana Jones er en såkaldt World Book til West End Games’ universalrollespilssystem MasterBook, som vi tidligere har anmeldt her på Planet Pulp. MasterBook er i sig selv ikke noget godt system, men det betyder ikke, at de forskellige udvidelser, der er udkommet til systemet, ikke kan være både nyttige og underholdende.

MasterBook World Books

Lige præcis The World of Indiana Jones brillerer dog hverken i nytteværdi eller underholdningsværdi. Dermed ikke være sagt, at bogen er decideret ringe, for det er den ikke; der er blot intet i den, som en opfindsom spilleder ikke selv kan finde på eller finde ud af, hvis han eller hun blot er villig til at lægge lidt arbejde i det.

De forskellige World Books til MasterBook-systemet fungerede akkurat som de mange forskellige sourcebooks til GURPS: med det grundlæggende system fra MasterBook intakt, byggede de individuelle World Books ovenpå med ekstraregler og baggrundsinformation om et bestemt univers. I dette tilfælde er det altså Indiana Jones-universet, men forlaget nåede også at udgive en World Book, baseret på filmen Species (1995), TV-serien Tales from the Crypt (1989-96) og Brian Lumleys serie af Necroscope-bøger, der begyndte i 1986.

Indiana Jones-universet er naturligvis baseret på de tre film om eventyreren og arkæologen Indiana Jones. Der refereres stedvist til bestemte situationer i de tre film, men nogen indgående behandling af historierne i de tre Indy-film er der ikke tale om i The World of Indiana Jones. Her må man i stedet gå til én af de andre sourcebooks, West End Games udgav til The World of Indiana Jones, herunder Raiders of the Lost Ark: Sourcebook (1994) og Indiana Jones and the Temple of Doom: Sourcebook (1996). The World of Indiana Jones fokuserer på at præsentere nogle ekstraregler og give en generel introduktion selve universet.

Bogen består af seks kapitler, et miniscenarie, tre appendixer samt nogle prægenererede karakterer og diverse andet standardmateriale, såsom naturligvis et karakterark o.l.

Regler, regler og regler

En typisk side i 'The World of Indiana Jones'
En typisk side i ‘The World of Indiana Jones’.

Efter den korte indledning, gås der direkte til makronerne i kapitel 1, “Character Creation”. Her forsøger forfatteren at give et indtryk af, hvilken type roller, man kan spille i Indiana Jones-universet – altså noget, der passer ind i den pulpede tone, som spillet tilstræber. I øvrigt lægges der i kapitlet vægt på, at det er en dårlig idé for spillerne rent faktisk at spille Indy eller nogle af de kendte figurer fra filmene, idet dette vil kunne tippe balancen i spillet. Det er en markant forskel fra TSR’s oprindelige The Adventures of Indiana Jones-rollespil fra 1984, hvori der direkte lægges op til, at spillerne påtager sig rollerne som Indy, Sallah, Marion og de andre hovedroller fra filmene.

Kapitlet om character creation fortsætter derefter i den mere regeltunge afdeling med en række nye evner, men også advantages og compensations, der vil være passende i universet.

Kapitel 2, “Equipment”, fortsætter lidt i samme boldgade. Her er det især våben og diverse former for rustning, der vægtes tungest, men kapitlet er ret kort og kommer desuden med en handy prisliste over diverse grej, man kan forestille sig, at en eventyrtrup i 1920’erne og 1930’erne kunne have brug for.

Tredje kapitel, “Special rules”, relaterer sig direkte til det såkaldte MasterDeck, der er et sæt kort, der fulgte med grundbogen, og som kan bruges af spillerne til at påvirke plotudviklingen i historien. Tredje kapitel introducerer en række nye subplot-kort, man kan tage i anvendelse. Men selv om kapitlet er henvendt på dem, der vælger at bruge af MasterDeck-kortene (det er nemlig ikke nødvendigt for at reglerne fungerer), så kan en række af de beskrevne sublot-kort faktisk give spillederen udmærkede idéer – noget bogen ellers savner i ret høj grad.

Mange, men velkendte, historietyper

Fjerde kapitel hedder “Designing and Running Adventures”, og er naturligvis henvendt til spillederen. Foruden en række banaliteter, som i forvejen er dækket i MasterBook-grundbogen, så kommer her en række idéer til forskellige historietyper, man kan tage i anvendelse, når man spiller i The World of Indiana Jones. Det er som sådan også fint nok, men det er faktisk her, man bemærker, at det måske har voldt udviklerne lidt problemer at finde ud af, hvad man egentlig skulle bruge universet til. Foruden typiske Indiana Jones-historier – “Treasure Hunt” – så foreslås det i kapitlet, at man kan køre historier med hovedtemaer som “Pure Action”, “Mystery”, “War”, “Romance”, “Weird Science”, “Supernatural” og “Urban/Gangster”.

Lige med undtagelse af rendyrket skattejagt i Indiana Jones-stil, så er der ingen af ovenstående hovedtemaer, der ikke er dækket ind af spil, der allerede længe havde eksisteret, da The World of Indiana Jones kom på markedet i 1994. Og helt ærligt – hvem gider spille et scenarie i Indiana Jones-universet, der foregår i Chicago, og hvor man skal op imod Al Capone eller andre af samtidens kriminelle kingpins? Indiana Jones handler jo om globetrottende eventyr, og det kan man naturligvis også bruge universet til. Ikke desto mindre er det tydeligt, at udviklerne virkelig har lagt hovederne i blød for at finde på andre historier, man kan spille i universet, for at undgå, at deres World Book skulle blive lidt for tynd.

Sympatisk men forrygende usandsynligt

Idéen om at inddrage disse andre temaer, f.eks. “War”, “Mystery” eller “Urban/Gangster” er klart afledt af TV-serien The Young Indiana Jones Chronicles, hvor den unge Indy kom ud for en række ærligt talt utrolige eventyr og mødte en ærlig talt utrolig lang række berømte historiske figurer. TV-seriens hovedformål var faktisk at være en slags edutainment, hvor Lucas brugte Indiana Jones til at bibringe den amerikanske ungdom noget historisk viden.

Det var sådan set en sympatisk idé, men med mindre man (som jeg) vælger at betragte TV-serien som apokryf, så udvander den efter min mening Indiana Jones-figuren, og trækker hans eventyr fra kategorien “usandsynlig” til “helt og komplet utroværdig”. Desværre er det tydeligt, at udviklerne af The World of Indiana Jones har anset Indys livshistorie, sådan som den fremstilles i TV-serien, som den officielle, og det har altså i høj grad smittet af på de forslag, der gives til historie-typer i The World of Indiana Jones. Mere vægt på globetrottende eventyr havde været med til at sikre bogen en langt højere værdi, men sådan skulle det desværre ikke være.

Kapitel 5, “Allies, Enemies… And Asps” handler om NPC’ere og andre slags modstandere (også diverse dyr), og om, hvordan man designer dem. Her gives også stats for nogle af de kendte karakterer fra filmene, bl.a. Indiana Jones selv. Det er fint, hvis man bruger systemet fra MasterBook, men for alle andre er det ikke videre anvendeligt. Rådene om, hvordan man bedst designer NPC’ere er uden tvivl nyttige for debuterende spilledere, men alle andre kan let og elegant springe hen over denne del af bogen.

Periodeintroduktion

Med kapitel 6, “An Era of Adventure”, kommer vi til én af de mere nyttige sektioner i The World of Indiana Jones. Her gennemgås den periode, spillet spænder over – fra før Første Verdenskrig og indtil afslutningen af 2. Verdenskrig – og man får en hurtig indføring i, hvad der skete i USA og resten af verden i perioden. Som tidligere nævnt er det intet, som en ihærdig spilleder ikke vil kunne researche selv, men som en hurtig introduktion er dette kapitel faktisk rigtig fint. Foruden de generelle politiske udviklinger, herunder de to verdenskrige, beskrives også en række af de mere “eventyrlige” ting, man var optaget af i perioden – både fiktive og ægte. Det er bl.a. Atlantis, Loch Ness og Machu Picchu, og der er også en kort indførsel i, hvad er arkæologi er, foruden en beskrivelse af Verdens Syv Vidundere, passende steder for globetrottende eventyr og mere til.

Noget, der desværre er gjort for lidt ud af, er beskrivelser af nogle af periodens berømte skikkelser. Som den eneste bliver Mata Hari beskrevet i dybden, og det er sikkert kun fordi Indy løber ind i hende i The Young Indiana Jones Chronicles, men det var en glimrende idé at give en beskrivelse af nogle af periodens virkelige, men næsten mytiske personer. Derfor ærgrer man sig også ekstra over, at der ikke er lidt flere af dem.

Kapitlet gør måske også lige lovlig meget ud af at beskrive årsagerne til og forløbet af begge Verdenskrige, og personligt havde jeg gerne set pladsen brugt anderledes, men man kommer naturligvis ikke udenom, at Verdenskrigene, verdenshistorisk set, var de væsentligste begivenheder i den periode, bogen dækker.

Væsentlig mangel

Noget jeg imidlertid ærgrer mig endnu mere over er, at der overhovedet intet er gjort ud af nazisternes fascination af det okkulte. Selv om nazisternes fetisch for det overnaturlige balancerer på grænsen mellem fakta og fiktion, så havde det været aldeles passende at gøre et nummer ud af det i denne World Book. Godt nok er det især et tema, der angår den første og tredje Indiana Jones-film, og derfor måske mere naturligt hjemmehørende i de respektive sourcebooks, men ikke desto mindre er det så væsentlig en del af Indiana Jones-mytologien, at det havde fortjent at blive behandlet i World Book’en. Det bliver det desværre ikke, og det er én af bogens væsentligste mangler.

Indiana Jones møder Call of Cthulhu

Efter kapitel 6 ophører kapitelnummereringen, og det næste afsnit er miniscenariet “The Jewel of the Ancients”, der måske er bogens største akilleshæl. Der er nemlig tale om et banalt Call of Cthulhu-scenarie komplet med tyveri af museumsgenstande, kultmedlemmer og en menneskeofring. Der er ikke engang gjort noget forsøg på at integrere det i Indiana Jones-universet, og siden The World of Indiana Jones rent tidsmæssigt i høj grad overlapper med Call of Cthulhu, så lugter det ikke bare af Call – det er så tæt på at være Call, at man kniber sig selv i armen.

Her må forfatteren virkelig have været idéforladt, og selv om scenariet ikke fylder mange sider, så er det virkelig ringe at bruge plads på den slags. Havde det ikke været bedre med et scenarie, der virkelig forsøgte at formidle Indiana Jones-ånden? Jeg mener jo svaret er et rungende ja, men sådan er der jo så meget.

Fine appendixer

Efter “The Jewel of the Ancients” følger bogens tre appendixer. Det første er “The Indiana Jones Timeline”, der følger Indiana Jones fra faderens fødsel i 1872 og til og med 1945. Listen er kompileret ud fra The Young Indiana Jones Chronicles, de tre film samt bøger, tegneserier m.v. Det vil sige, at det er det udvidede Indiana Jones-univers, der ligger til grund for tidslinjen, og det kan man jo mene om, hvad man vil. Som tidligere nævnt mener jeg, at især The Young Indiana Jones Chronicles udvander figurens troværdighed, men det er jo klart en smagssag. Hvis man er die-hard Indiana Jones-fan er det jo fint at have en liste over alle heltens bedrifter som de var fremstillet frem til 1994.

Appendix B er “The Time Table of Technology”, der består af en liste over teknologiske nyskabelser og opfindelser i perioden fra 1850’erne til 1950’erne. I dette appendix indgår også “Timetable of the Twentieth Century”, som er en regulær historisk gennemgang af det 20. århundrede, år for år, fra 1900 til 1949. Hvorfor denne tidslinje ikke fik sit eget appendix kan undre lidt, men er jo ingen større katastrofe.

Endeligt følger Appendix C, “The Chronology of Adventure”, der gennemgår vigtige opdagelser inden for de mere “eventyrlige” felter – herunder arkæologi og opdagelsesrejser – fra 1822 til 1945. Denne tidslinje er ikke angivet år for år, da der jo skulle være noget at fortælle om, men ikke desto mindre er det også en af de ting, man ærgrer sig over, at der ikke blev brugt lidt mere plads og energi på. Dette appendix kunne nemlig være en glimrende inspirationskilde for spilledere. Det er det da såmænd også i sin nuværende form, men det kunne bare have været så meget bedre.

Afslutningsvis følger nogle prægenererede karakterer, et tomt karakterark, nogle tabeller og nogle kort over Verden i den periode, spillet dækker.

Blandet landhandel med diskutabel brugbarhed

Alt i alt må The World of Indiana Jones betegnes som en noget blandet landhandel, hvis appel og brugbarhed helt klart kommer an på spillederens valg af system, samt hans eller hendes lyst til selvstændig research. Det er givet, at hvis man anvender MasterBook-systemet, og gerne vil spille i Indiana Jones-universet, så er The World of Indiana Jones en bog, man bør anskaffe sig. Der er måske ikke ligefrem et overflødighedshorn af nye regler, og nok ingen, en vaks spilleder ikke selv kan opfinde, men her bliver de præsenteret på et sølvfad.

Anvender man imidlertid ikke MasterBook-systemet, så ligger bogens brugbarhed primært i at være en hurtig introduktion til den periode, Indiana Jones-universet foregår indenfor. Meget af det, man kan læse i bogen, er som sagt ikke noget, man ikke kan finde i bøger på et veludstyret kommunebibliotek, men også her gælder argumentet, at man får tingene præsenteret på en særdeles nem, hurtig og overskuelig facon.

Det må derfor klart være en vægtning, der er op til den enkelte spilleders ønsker og behov. The World of Indiana Jones er bestemt ingen decideret dårlig udvidelse af MasterBook-systemet, men den er bestemt heller ikke decideret god. Der mangler simpelthen for mange helt oplagte elementer til, at World Book‘en for alvor kan bruges til at skabe rammerne for et ægte Indiana Jones-eventyr – i hvert fald sådan som jeg forstår et ægte Indiana Jones-eventyr. Til gengæld kan man af og til finde bogen ret billigt i brugt-sektionerne hos landets rollespilsforretninger, og hos web-forhandleren Noble Night Games kan den fås til en slik. Så hvis man er nysgerrig skal man ikke holde sig tilbage, blot man ikke – undskyld ordspillet – forventer Den Hellige Gral.

3 stjerner
Titel: The World of Indiana Jones
Forfattere: Brian Sean Perry, Greg Farshtey & Peter Schweighofer
Redaktion: Greg Farshtey
Indre illustrationer: Brian Schomburg
Udgivet: 1994
Forlag: West End Games
Format: Paperback
Sideantal: 144

Anmeldt i nr. 31 | 13/05/2008

Stikord: Arkæologi, Indiana Jones, Naziskurke, Okkultisme, Pulp, Spil baseret på film

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.