Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

King Rat

King Rat
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

King Rat er et virkelig solidt score, der dog aldrig går hen og bliver helt fantastisk, mest fordi det er så lavstemt og tilbageholdent hele vejen igennem.

King RatScoret til Bryan Forbes’ krigsfilm King Rat, baseret på James Clavells roman af samme navn (1962), var det sjette score, John Barry komponerede i 1965. I alt nåede Barry at komponere syv scores i 1965, og med alt det, Barry derudover havde gang i, spekulerer man på, hvornår manden egentlig fik tid til at sove.

Men én ting er jo at være produktiv, noget andet er, om kvaliteten også holder. Og det må man sige, den gør – 1965 var også året, hvor Barry komponerede The Ipcress File, The Knack …and How to Get It og Thunderball.

Samtidig fortsatte Barry med at udfordre sig selv ved konstant at afsøge nyt territorium, hvilket bl.a. hans scores til Four in the Morning og Mister Moses (begge 1965) vidner om.

Scoret til King Rat er måske knap så nyskabende, da det på nogle måder er beslægtet med scoret fra The Ipcress File, men ikke desto mindre markerede King Rat den første Anden Verdenskrigsfilm, Barry leverede musik til.

En anderledes march

John Barry i midten af 1960'erne.

John Barry i midten af 1960’erne.

King Rat foregår blandt krigsfanger i en japansk krigsfangelejr nær Singapore, og således kunne man have forventet et relativt traditionelt score med en del marcher, som det allerede i 1965 kendtes fra film som The Bridge on the River Kwai (1957, musik af Malcolm Arnold) eller The Great Escape (1963, musik af Elmer Bernstein).

Men her overrasker Barry. For på nær den obligatoriske march, der åbner og lukker albummet, er scoret til King Rat af en helt anden støbning end både Arnolds fine, dramatiske musik og Bernsteins hyppigt ganske muntre score, der helt domineres af det berømte hovedtema.

“King Rat March” (nr. 1) er på mange måder en klassisk krigsfilmsmarch, der dog stikker lidt ud ved at messingblæserne indtager en underordnet position i forhold til både træblæsere og strygere. Her har mange filmkomponister valgt at bibeholde den ægte militærmarchs dominerende instrumentgruppe, messingblæserne, men Barry vælger altså at gå en anden vej.

Det giver måske King Rat-marchen en mindre autentisk karakter, men til gengæld fungerer den bedre som dramatisk musik, end de ofte ganske lystige ægte militærmarcher. King Rat-marchen er tænksom og med meget tydelige undertoner af noget tragisk.

Herved skaber Barry et interessant sammenstød mellem marchens rytmiske, dynamiske struktur og en melodilinje, der – særligt når den bæres af oboen – står i modsætning til den typiske militærmarchs gung-ho-attitude. Det er rigtig fint set af Barry, og denne lille finte er et godt eksempel på, hvor intelligent en komponist, Barry var.

Intimt og afdæmpet

Efter den i hvert fald på overfladen ret traditionelle indledning med en march, skifter scoret helt karakter. Resten af King Rat-scoret er et intimt og afdæmpet score, der for de fleste cues’ vedkommende uden problemer kunne have akkompagneret et drama eller en spændingsfilm, der foregår i det civile liv.

Således er der intet i scoret, der musikalsk signalerer krigsfilm – igen i modsætning til de fleste af samtidens scores fra krigsfilm.

King Rat-marchen har sit eget tema, der kun høres de to gange, marchen dukker op på albummet (henholdsvis første og sidste track på albummet). Det eneste andet regulære tema i scoret introduceres i “Main Title” (nr. 2), her orkestreret primært for cimbalom og harpe samt obo.

Hovedtemaet fra King Rat er på én gang smukt, tragisk og lettere hemmelighedsfuldt, men der er også tale om et ret alsidigt tema, som Barry i de tre cues med titlen “Just As You Were” (nr. 4, 6 og 9) uden problemer forvandler til en nydelig – og i tilfældet nr. 9 endda ganske munter – vals, hvor det tragiske element helt er pillet ud af temaet.

Cimbalomen, hakkebrættet med den sprøde, østeuropæiske lyd, der sammen med harpen bærer hovedtemaet i cues som “Main Title”, “There is a Radio in this Hut” (nr. 5) og “The Recovery of Marlowe” (nr. 10) stødte vi også på i Barrys score til The Ipcress File fra tidligere i 1965.

Og på en måde minder hovedtemaet fra King Rat om en blanding af temaet fra The Ipcress File og den smukke melankoli fra Four in the Morning. Der er i hvert fald noget af begge scores’ DNA i King Rats hovedtema, men faktisk også i scoret generelt – både stemningsmæssigt (her særligt Four in the Morning) og i den overvejende monotematiske tilgang.

Ikke totalt domineret af hovedtemaet

I modsætning til både The Ipcress File og Four in the Morning er King Rat dog ikke totalt domineret af sit hovedtema. Hovedtemaet dukker godt nok op i hovedparten af albummets cues, men ikke altid på den måde, at temaet udgør hele omdrejningspunktet.

“Tuned in at Changi” (nr. 3) er i størsteparten af sin spilletid et stille suspensecue, hvor Barry bl.a. anvender et instrument, der kunne være en shakuhachi (japansk træfløjte). Men cuet lyder i øvrigt meget som et stykke suspense, vi kunne finde på et James Bond-score. Her introducerer Barry også et lille suspensemotiv, der dukker op igen i “Touch and Go” (nr. 7).

Første halvdel og slutningen af “There is a Radio in this Hut”, hvor midterdelen derudover domineres af hovedtemaet, er også typisk Barry-suspense fra denne periode, og det samme gælder “Touch and Go”, der til gengæld slet ikke indeholder hovedtemaet, om end det antydes af orkestreringen.

“Grey’s Day” (nr. 8) indeholder heller ikke hovedtemaet, og er hele vejen igennem et stille dramatisk cue med vægt på strygersektionen.

Solidt men aldrig fantastisk

King Rat er et virkelig solidt score, der dog aldrig går hen og bliver helt fantastisk, mest fordi det er så lavstemt og tilbageholdent hele vejen igennem.

Både King Rat-marchen og hovedtemaet er glimrende, særligt den rene fremførsel af hovedtemaet i “Main Title” er god, og de tre valse-versioner af hovedtemaet er virkeligt fornøjelige.

Til gengæld er suspensemusikken og den dramatiske underscore ikke helt stærk nok til, at den nogensinde bliver rigtig interessant. Det er på ingen måde dårligt, men Barry har gjort det bedre både før og siden.

4 stjerner

Nummerliste:
1. King Rat March (3:07)
2. Main Title (4:10)
3. Tuned in at Changi (2:03)
4. Just As You Were (3:17)
5. There is a Radio in this Hut (3:33)
6. Just As You Were (2:46)
7. Touch and Go (3:01)
8. Grey’s Day (4:02)
9. Just As You Were (2:18)
10. The Recovery of Marlowe (3:21)
11. The End is at Hand (1:49)
12. King Rat March (2:03)

Total spilletid: 35:30

Titel: King Rat
Komponeret af: John Barry
Dirigeret af: John Barry
Komponeret: 1965
Udgivet: 1995
Label: Sony Legacy

Anmeldt i nr. 136 | 13/02/2017

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>