Samme år som Judge Dredd fyldte tredive, valgte John Wagner og Carlos Ezquerra, de oprindelige skabere af Dredd, for første gang at dykke ned i Dredds oprindelse og fortid, og oprindelsen til Mega-City One. Hvilket er, hvad der sker i dette bind.
En hånd på afveje
Selve historien starter med, at man finder en hånd i Mega-City One. Eller rettere: En hånd bliver indleveret til The Judgement Department. Men dette er ikke en hvilken som helst hånd: Det skulle være Chief Judge Fargos hånd. Chief Judge Fargo er, eller rettere var, ikke nogen hvem som helst. Han var den første Chief Judge af dem alle, og det var ham, der grundlagde dommersystemet samt dommernes oplæring og regelsæt.
At hans hånd dukker op, er et problem, for egentlig burde hans lig ligge i sarkofagen i hjertet af The Grand Hall of Justice. Men det gør den åbenbart ikke, for DNA matcher hans eneste nulevende slægtning, eller rettere klon, nemlig Judge Dredd! For det var efter Chief Judge Fargos DNA, at Dredd og hans “bror”, Rico, blev skabt. Med hånden er der en seddel med et krav om løsepenge for at få resten af hans krop udleveret.
Det bliver besluttet, at den eneste måde at komme til bunds i sagen på, er, at Dredd i al hemmelighed, sammen med en gruppe dommerkadetter, drager ud i The Cursed Earth for at finde det sted, hvor hånden kommer fra, og dermed muligvis Judge Fargos lig. Altså en klassisk “hot dog run” (som vi blandt andet kender det fra det tidligere anmeldte album, The Hunting Party), hvor Dredd rejser med en gruppe kadetter gennem The Cursed Earth, og historien forløber på bedste roadmoviefacon.
Anderledes fortællestruktur
Denne gang er fortællestrukturen dog lidt anderledes. Efterhånden som Dredd og kadetterne finder flere spor til at opklare mysteriet om dommer Fargos hånd, stiller kadetterne spørgsmål til Dredd, hvor han bliver nødt til at forklare den store sammenhæng – om tiden, da Fargo var dommer og dommersystemet opstod.
Dette sker alt sammen gennem små bidder, hvor historien bliver fortalt i flashbacks med Dredd som den fortællende stemme. Her får vi historien om, hvordan United States of America går i hundene, efter at atomkrigen ødelægger det meste af landet. Præsidenten oprettede en ny afdeling af specialuddannede politimænd, der skulle forsøge at genskabe lov og orden. Deres leder, Fargo, styrede dem med streng men retfærdig hånd, hvor han var mindst lige så streng over for sig selv som sine mænd.
Vi finder ud af, hvordan og hvorfor forsøget med at skabe dommere ud af Fargos DNA opstår, hvilket er, hvordan Dredd og Rico bliver skabt. Vi får også Dredds barndomshistorie fortalt, eller hvad man nu end kan kalde den, og hvordan politiet, eller rettere dommerne, efter en forholdsvis kort krig mellem dem og militæret overtager kontrollen med landet og skaber Megabyerne.
Vi får også historien om Fargos død, eller rettere næsten-død. Samtidig møder Dredd også sin familie, eller nærmere Fargos familie, der bringer deres egen form for old school-seksløberretfærdighed til den del af The Cursed Earth, hvor de bor. Det viser sig naturligvis også, at andre personligheder fra Dredds fortid er involveret i hele sagen, og dem må Dredd må tage et fornyet opgør med, før han kan nå til sin “fars” jordiske rester og et sidste, skræmmende farvel.
Underholdende og medrivende
De fleste har nok et lidt blandet forhold til denne slags udgivelser. Det er ikke altid heldigt, når en ret veletableret og populær figurs baggrund går fra blot at være skitseret til at blive brugt som materiale til et helt historieforløb. For selv om det ofte er alle fanboys’ våde drømme, eller måske på grund af det, så det kan let blive meget søgt, kedeligt og livløst – se bare de nye Star Wars-film.
Set i det lys slipper Wagner og Ezquerra meget godt fra det hele. Wagner kan jo sit kram, det ved vi, og Ezquerra er som altid drønstabil i sine tegninger, og han formår til stadighed at få mere og mere ud af computerfarvelægningsteknikken. Hele albummet er mørkt og dystert, men ikke på nogen grumset eller utydelig måde. Farverne og nuancerne er bevaret, hvilket er ret cool og passer godt til Dredd og Mega-City One. Det er en god historie, godt fortalt, underholdende og medrivende.
Lidt for bogstaveligt
Nu er Wagner og Ezquerra også lidt mere bekendt med deres figur end de fleste andre. De har trods alt tilbragt de sidste 30 år sammen med ham og er ikke bare to mere eller mindre tilfældige typer, der er sat til at lave et spin-off-produkt, så der kan komme lidt flere penge i kassen hos licensholderne.
Men samtidig har jeg det også lidt underligt med hele idéen, for selv om det er meget sejt, at Ezquerra f.eks. har tænkt over, hvordan dommerdragten gradvis udvikler sig fra en almindelig politiuniform til sit senere udseende, så er det måske ikke helt i ånden at lave en så bogstavelig beskrivelse af Dredd-universets forhistorie. Det er ligesom at tage Dredd lidt for bogstaveligt og alvorligt og ikke stå ved den humor, vanvid, ironi og satire, der er i de tidligere Dredd-historier, som vi for eksempel ser dem i Complete Case Files.
Men her må man som gammel fan nok bare erkende, at det er sådan, serien har udviklet sig de sidste mange år under Wagner og Ezquerra. Nu er den mere bogstavelig og straight og mindre tvetydig, hvilket er en skam.
Blandt de bedste nye Dredd-historier
Judge Dredd: Origins er så god og underholdende, at man sagtens kan nyde den uden at være nogen specielt inkarneret Dredd-fan, hvilket er endnu en force i forhold til mange lignende albums. Den er helt klart blandt de bedste af de nye historier, jeg har læst i lang, lang tid.
Judge Dredd: Origins er venligst stillet til rådighed af Rebellion.
Forfatter: John Wagner
Tegner: Carlos Ezquerra
Forlag, år: Rebellion, 2007
Albumlængde: 160 sider
Albummet består af materiale, der udkom første gang i 2000 AD progs 1500-1535 (2006-2007).
Anmeldt i nr. 29 | 13/03/2008