Filmmusikfredag: Et luksusproblem

2 minutters læsetid

Fra tid til anden slår jeg et smut ind omkring min foretrukne filmmusikpusher, amerikanske Screen Archives Entertainment, og surfer lidt rundt – bare for at kigge.

Jeg gør det ikke så tit, som jeg gjorde engang, for det er farligt for pengepungen, og ofte er det en frustrerende oplevelse at se hvor mange udgivelser, jeg egentlig gerne ville have, men som pengepungen ikke rækker til.

Problemet er ikke så meget det finansielle i sig selv – man kan jo altid spare lidt op, og så bestille et par CD’er, når pengene er der. Problemet er mere et spørgsmål om prioritering, især fordi en hel del filmmusikudgivelser i dag udkommer i meget små oplag, som formår at blive udsolgt ganske hurtigt.

Går vi 10-15 år tilbage, havde de fleste filmmusikfans lister med scores, de gerne ville have, men som aldrig var blevet udgivet. Det var genrens ”hellige graler”, og dem var der en del af.

Men indenfor de sidste 10-15 år er stribevis af disse scores langt om længe dukket op, ligesom scores, der allerede havde været udgivet, udkom igen – enten i genoptryk eller i nye, udvidede udgaver.

En del af disse scores er kommet på gamle, etablerede labels – f.eks. Varése Sarabande, der har udgivet eller genudgivet ældre scores under deres ”CD Club”-betegnelse, Intrada og Silva Screen Records.

Men mange er også udkommet på små special-labels, hvoraf der er kommet mange nye inden for det sidste 10-15 år. La-La Land Records, Kritzerland, Quartet Records, Music Box Records, Prometheus Records er bare nogle få af dem.

Indtil for et par år siden havde vi også Film Score Monthly, hvis serie af scores fra Hollywoods guld- og sølvalder er en guldgrube af fremragende filmmusik, der enten ikke havde været udgivet tidligere eller som for længst var out of print.

Men fælles for mange af udgivelserne/genudgivelserne af gamle scores er, at de er udkommet i meget små oplag, ofte ned til kun 1000 eller 1500 eksemplarer. Nogle udgivelser har selvfølgelig vist sig at sælge dårligt, og er således stadigt tilgængelige i dag, men mange af dem bliver revet væk – og her må man således holde øje med releaseplanen og slå til, så snart CD’en kan bestilles.

Har man ikke lige pengene til at bestille på det tidspunkt, ja så er det bare ærgerligt. Så er albummet udsolgt, og det er kun i meget få tilfælde, at de små special-labels genoptrykket deres udgivelser.

På den ene side er det selvfølgelig fantastisk, at disse mange små labels gør en indsats for at få udgivet filmmusik, der har ligget i alt for mange år uden en regulær udgivelse eller hvor den eksisterende udgivelse enten er udsolgt eller utilstrækkelig.

På den anden side er markedet indenfor det sidste årti eller to blevet så stort, at det som samler er umuligt at følge med, når man ikke er velhavende. Og man kunne i sit stille sind godt ønske, at der blev skruet bare en lille smule ned for udgivelsesfrekvensen, så man havde en chance for at slå til.

Jeg er i hvert fald gået glip af mange udgivelser, jeg gerne ville have haft, men hvor pengene ikke lige var til det på udgivelsestidspunktet. Da jeg så havde pengene, var udgivelsen allerede udsolgt. Selvfølgelig kan man prøve at lede efter CD’en på f.eks. eBay, men der handles out of print-udgivelser som regel til deciderede eksorbitante priser.

Det er et luksusproblem, for i det mindste kommer musikken ud. Men for dælen hvor er det irriterende, når et album, man gerne vil have, kommer i et oplag på kun 1000 eksemplarer på et tidspunkt, man ikke lige har råd til det…

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.