Martin Wangsgaard Jürgensen
Ingen kommentarer

Daredevil: Love and War

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Samarbejdet mellem Frank Miller og Bill Sienkiewicz førte til ét af de allerbedste Daredevil-albums overhovedet.

Daredevil: Love and WarI 1980’erne var Frank Miller en af tegneseriebranchens absolut største navne. Med sin rå storbystemning og passionen for den hårdkogte kriminalfortælling, gav Miller sine historier en vinkling, man ikke tidligere havde oplevet.

Den største anerkendelse høstede han utvivlsomt med The Dark Knight Returns fra 1986, der genintroducerede Batman som en melankolsk og dyster helt. Kimen til den dystre fornyelse af gammelkendte superhelte var allerede blevet lagt tilbage i slutningen af 70’erne, hvor Miller skrev historier om den blinde Daredevil frem til 1982.

Daredevils højdepunkt

I dag bliver perioden mellem 1979 og 1982 regnet som et af Daredevil-seriens højdepunkter, og det skyldes hovedsageligt det touch, som Frank Miller berigede serien med. Et touch der senere skulle forgylde Batman og fortsætte i en noget mere eksplicit form i Sin City-serien. Miller forlod imidlertid Marvel for at afsøge nye græsgange, men helt ude af billedet var han ikke, og han fortsatte i de kommende år med at skrive spredte historier til Daredevil.

Det resulterede da også i, at han for en kort bemærkning helhjertet vendte tilbage til serien i perioden 1986-87, hvor han i samarbejde med tegneren Bill Sienkiewicz skabte to af de absolut bedste Daredevil-udgivelser til dato.

Daredevil: Love and War så dagens lys i 1986. Frank Miller stod for manuskriptet, og historien har da også alle de klassiske Miller-træk. Handlingen udspiller sig i et dystopisk New York, hvor rygende, regnvåd neo-noir gennemsyrer alt. Albummet udkom oprindeligt blot under titlen Daredevil, men fik senere tilføjet undertitlen Love and War, som i dag er det navn, historien bedst kendes under. Den blev fra begyndelsen lanceret som en graphic novel, og albummet har da også en meget tung og litterær tone, der ligger meget, meget langt fra enhver form for superhelte-action.

Kærlighed som hovedtema
Daredevil og Cheryl svæver gennem luften.

Daredevil og Cheryl svæver gennem luften.

Temaet for fortællingen er kærlighed, og gennem tre vidt forskellige mænd får vi lejlighed til at opleve, at de på trods af alle åbenlyse forskelle i sidste ende bliver drevet af samme passion. Det hele begynder da Kingpin – den allestedsnærværende gangsterboss i byen – kidnapper en læge og dennes blinde kone. Sagen er nemlig den, at Kingpins kone Vanessa ligger katatonisk i sengen uden at røre sig.

Kingpin, der så at sige kontrollerer hele byen, kan intet stille op imod dette. Dybt ulykkelig fostrer han derfor den plan at kidnappe specialisten Paul Mondat og tvinge ham til at kurere Vanessa. For at anspore Pauls arbejde, kidnapper Kingpin også lægens blinde kone Cheryl og truer ham med, at såfremt Vanessa ikke bliver helbredt, vil Cheryl blive dræbt.

Galningen Victor.

Galningen Victor.

Cheryl bliver kidnappet og efterfølgende bevogtet af den psykopatiske junkie Victor, der hals over hoved forelsker sig i sit offer. Nu er Victor alt andet end tilregnelig, og den yderst ubehagelige fyr begynder derfor ret hurtigt at bygge voldsomme luftkasteller omkring det liv han kunne føre med Cheryl. Det kommer der bare ikke så meget ud af, for Daredevil bliver naturligvis involveret i sagen og en skønne dag brager han gennem Victors dør og snupper Cheryl fra ham.

Daredevil, alias Matt Murdock, slæber den befriede kvinde med hjem til sin lejlighed, og her begynder han, præcis som Victor, at få følelser for den smukke, sårbare Cheryl. Murdock ved dog godt, at han ikke kan indlade sig på et forhold med kvinden, og især ikke når han stadig mangler at befri hendes mand fra Kingpins kløer.

De tre mænd, historien omhandler, er dermed Daredevil, Kingpin og psykopaten Victor. Den kidnapning som indleder albummet sætter en voldsspiral i gang, der hurtigt vender op og ned på alle de tres liv. Intet er som det var tidligere, og før historien er læst til ende, ved man godt at noget har ændret sig for dem alle tre.

Magtesløshed
Cheryl og Paul Mondat.

Cheryl og Paul Mondat.

Det er en særdeles fascinerende fortælling som Miller har fået skabt her, og man forstår meget godt, hvorfor den har opnået så høj status blandt Daredevil-fans. Love and War sidestiller nemlig ikke bare helte og skurke, den forsøger endda at tegne et forsonende træk af selv den vanvittige morder Victor. Det er derfor både smukt og gribende at følge Kingpins magtesløshed overfor den syge kone, og samtidig at se Daredevil være fanget i sin egen helterolle.

Både Daredevil og Kingpin er magtfulde mænd – måske byens mægtigste – men hver især står de hjælpeløse over for kærligheden. Kingpin kan ikke købe eller tvinge sin kone rask, og Murdock kan ikke træde ud af rollen som helt, for gør han det blot et eneste øjeblik, mister han fundamentet for den selvretfærdige kamp han kæmper.

Victor er modsat de to andre en drømmer, der aldrig har haft nogen reel magt, men fantasien giver ham kræfter og troen på, at der faktisk venter et lykkeligt liv et sted ude i horisonten. Vi ved jo godt, at den slags aldrig holder, og det kommer da derfor nok heller ikke bag på nogen, at han bliver knust under historiens to andre kombattanter.

Kærlighed gør blind
Victors handywork.

Victors handywork.

Det er med andre ord en ekstremt velformuleret historie, som Miler har fået brygget sammen til Love and War. Temaet for fortællingen er ældgammelt, og der er sådan set ikke meget nyt under solen, men det gør slet ikke noget, for det hele er så forbandet veludført. Det er i øvrigt ganske svært ikke at se nøje paralleller til James Whales fabelagtige Bride of Frankenstein fra 1935. For præcis som Frankenstein og Dr. Pretorius opdager Kingpin og Paul Mondat, at den katatoniske Vanessa slet ikke er den, de har troet hun var.

Kærlighed gør blind, siger man, og det er i hvert fald sandt i denne sammenhæng. Hele herligheden bliver fortalt i Millers klassiske neo-noir-stil, hvor vi konstant læser indre monologer og skarpe kommentarer til begivenhederne, der mere eller mindre ordløst udspiller sig i billederne. Det er ikke helt så udtalt her som i Sin City-serien, men tilhængere af Millers nyere arbejder vil utvivlsomt føle sig på hjemmebane i Love and War.

I alt dette må vi ikke glemme Bill Sienkiewiczs sublime grafiske arbejde. Stilen er ganske særpræget, og han benytter sig af flere teknikker i løbet af albummet. Vi ser både blæktegninger, akvareller, kridttegninger og enkelte bemalede fotografier. Det giver albummet et eklektisk look, der i høj grad bliver båret igennem af den ensartede farveholdning. Selve stregen varierer fra det superrealistiske til surrealistiske, og ofte optræder de forskellige udtryk side om side.

Daredevil i sin fulde velmagt.

Daredevil i sin fulde velmagt.

Kingpin gengives eksempelvis konsekvent som et enormt, overmenneskeligt væsen, mens den stakkels Vanessa i sengen tegnes pinagtigt naturalistisk. Det giver albummet en drømmende, nærmest eventyragtig, stemning. Dette understreges af den måde Daredevil får lov at bevæge sig omkring på. Han nærmest flyver fra bygning til bygning, og tegnes, præcis som Kingpin, som et overnaturligt væsen.

Love and War er med andre ord et forbandet flot album, der i sig selv er et lille kunstværk, men samtidig formår Sienkiewicz at holde fast i superheltegenrens dynamiske streg. Når ret skal være ret, må det dog påpeges, at albummet har et ret åbenlyst 80’er-udtryk. Især kvindetegningerne ligner haute couture fra tiden, og netop fordi tegningerne er så tidstypiske, virker de en hel del ældre end de faktisk er. Love and War har derfor ikke den tidløse ånd, som mange andre klassikere har, men det betyder ikke at arbejdet er dårligt – man er bare ikke et øjeblik i tvivl om, hvornår tegningerne blev tegnet.

En af de bedste
Den gigantiske Kingpin.

Den gigantiske Kingpin.

Ét album var ikke nok for Miller og Sienkiewicz. Begge havde været særdeles tilfredse med samarbejdet, og især den modtagelse deres graphic novel fik blandt publikum. Samme år som Love and War udkom, begyndte de derfor arbejdet på en efterfølger, der fik navnet Elektra: Assassin. Assassin fik et noget andet udtryk, men stemningen er den samme, og de to historier bør da også læses i rap, om end de sagtens kan forstås uafhængigt af hinanden.

Assassin udkom i otte hæfter og det sidste kom i 1987. 1987 blev imidlertid også Millers farvel til Daredevils univers, men ser man bort fra Stan Lee, er der næppe nogen der har betydet så meget for Daredevil som Miller. Hvilken af Millers Daredevil-historier, der er den bedste, er naturligvis en smagssag, men man må nok efterhånden konstatere, at meget peger på, at Love and War er et rigtig godt bud. Albumet har i hvert fald forført utrolig mange læsere efterhånden, og herfra er der ikke så meget at være i tvivl om: Love and War er et af seriens absolutte højdepunkter.

Albummet blev udsendt på dansk i 1989 af forlaget Interpresse, med titlen I krig og kærlighed. Albummet er udsolgt, og kan ikke købes nyt længere, men det blev heldigvis trykt i så stort et oplag, at det er relativt let at finde på tegneseriebutikkernes brugthylder eller i rodekassen hos den nærmeste brugtbladsforhandler.

5 stjerner

Titel: Daredevil: Love and War
Forfatter: Frank Miller
Tegner: Bill Sienkiewicz
Farvelægning: Bill Sienkiewicz
Udgivet: 1986
Forlag: Marvel
Albumlængde: 64 sider

Anmeldt i nr. 14 | 13/12/2006

Stikord: Neo-noir, Noir, Superhelte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *