Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Congo

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

CongoDet største kritikpunkt mod albummet med musik fra Congo er faktisk, at det er for kort. For helt overordnet set er Jerry Goldsmiths musik faktisk ganske glimrende. Det er langt fra Goldsmiths bedste score, men det fortjener på den anden side bestemt heller ikke de drøje hug, det har fået blandt mange filmmusikanmeldere på nettet.

Jerry Goldsmiths score til Congo er af én eller anden grund et af de mindst populære Goldsmith-scores fra 1990’erne, og blandt filmmusikanmeldere får scoret generelt lunkne anmeldelser. Det er ærlig talt en smule besynderligt, for selv om der ikke er nogen tvivl om, at det ikke er ét af Goldsmiths bedste, er der masser af glimrende materiale på Congo-albummet.

Okay, “masser” er måske et problematisk begreb, når man tager i betragtning, at albummet kun er ca. 33 minutter langt, men de 33 minutter er til gengæld godt anvendt. At albummet er så kort skyldes i øvrigt albummets alder og de høje re-use fees, der fandtes frem til for nogle få år siden – altså den pris, pladeselskaberne måtte betale til musikerne for at “genbruge” musikken til f.eks. en filmmusikudgivelse. Genbrugsafgifterne er siden blev sat ned, hvilket også betyder at filmmusikudgivelser i al almindelighed er blevet længere siden årtusindskiftet.

Symfoniorkester og synth

Nå, men det var et lille sidespring – tilbage til Congo-albummet. Albummet lægger ud med “Spirit of Africa”, der krediteres til den sydafrikanske komponist Lebo M (Lebohang Morake). Det skal man imidlertid ikke lægge for meget i, for selv om det er Lebo M, der har arrangeret det afrikanske kor på nummeret og skrevet teksten, er det Goldsmith, der har komponeret temaet. Det er der da heller ingen filmmusikfans, der kan være i tvivl om, og “Spirit of Africa”-temaet er også et aldeles fint hovedtema, der anvendes i udstrakt grad på albummet.

Som de fleste Goldsmith-scores er Congo overvejende symfonisk, men Goldsmith anvender også en hel del synthesizer, særligt til de mere stille tracks og i suspensemusikken, mens actionmusikken er altovervejende symfonisk.

Jeg skal være helt ærligt og indrømme, at Goldsmiths brug af synth på Congo ikke lige er min kop the, men når jeg lige ser bort fra mine egne præferencer, så fungerer synthen efter hensigten. Desuden optræder den som nævnt hovedsageligt i de stille numre, som f.eks. “No Customs” (nr. 3), “Hippo Attack” (nr. 5) og “Gates of Zinj” (nr. 7) og selv i disse numre er synthen ikke altdominerende.

Heftig actionmusik

Men der hvor Congo virkelig rykker er i actionmusikken, og her lægger albummet stærkt ud. Efter “Spirit of Africa” kastes vi direkte ud i det hæsblæsende actioncue “Bail Out” (nr. 2), der også bruger “Spirit of Africa”-temaet, men bare i en actionudgave, og hvor Goldsmith også introducerer et effektivt actionmotiv, der bruges flere steder på scoret. Anden del af “Hippo Attack” er også klassisk Goldsmith-action, og det samme gælder både “Amy’s Nightmare” (nr. 8) og “Kathega” (nr. 9).

Der er også nogle fine suspensepassager på albummet, bl.a. første del af “Hippo Attack”, og “Deep Jungle” er et fint trek-nummer med flot anvendelse af hovedtemaet samt en hel del percussion. Sidstnævnte er i øvrigt helt generelt for musikken, og slagtøjet er naturligvis med til at sikre scoret en passende junglelyd.

Albummet slutter med det meget lange cue “Amy’s Farewell / Spirit of Africa” (nr. 10), der faktisk udgør over en tredjedel af spilletiden. Her samler Goldsmith op på ”Spirit of Africa”-temaet med en gentagelse af Lebo M-arrangementet, men derudover får vi en længere symfonisk version af temaet, inden Lebo M-arrangementet fremføres endnu engang.

For kort

Den korte spilletid taget i betragtning, kan man godt ærgre sig lidt over, at der bruges så meget tid på “Spirit of Africa”-temaet frem for mere af Goldsmiths suspense- og actionmusik, men når det så er sagt, så er det afsluttende nummer bestemt ganske udmærket.

Hvis man bare er en lille smule fan af Goldsmiths intense actionmusik, kan jeg ikke se, hvorfor man som filmmusikfan ikke skulle kunne lide Congo. Jo, han har gjort det bedre både før og efter, men det gør bestemt ikke Congo til et dårligt score. Albummet er desværre bare for kort.

Nummerliste:
1. Spirit of Africa (2:42)
2. Bail Out (2:59)
3. No Customs (1:49)
4. Deep Jungle (2:34)
5. Hippo Attack (2:27)
6. Crash Site (2:00)
7. Gates of Zinj (4:02)
8. Amy’s Nightmare (2:11)
9. Kathega (2:18)
10. Amy’s Farewell / Spirit of Africa (10:27)

Total spilletid: 33:29

4 stjerner

Titel: Congo
Komponeret af: Jerry Goldsmith
Dirigeret af: Jerry Goldsmith
Udgivet: 1995
Label: Epic Soundtrax – EK 67266
hvid
Bemærk i øvrigt at nummerlisten på CD-coveret er forkert. Den rigtige nummerliste (som er angivet herover) er trykt på selve CD’en.

Anmeldt af: Mogens Høegsberg | 13/11/2009

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *