Conan Roleplaying Game

11 minutters læsetid
Conan Roleplaying Game

Dette rollespil er det allerførste, officielle Conan-rollespil, der udkom. Det blev udgivet af gode gamle TSR i 1985, mens de var på deres højdepunkt som spilfirma. Man må sige, at det mærkes, at TSR virkelig var i stødet, da dette produkt blev skabt, for det er både gennemarbejdet og fyldt med gode, kreative idéer uden at være bundet af irriterende dogmer, såsom at skulle være knyttet til D&D-regelsystemet. Derfor går dette bokssæt også for ret store summer på eBay og andre second hand spilsalgssteder.

Good things come in small packages

Alt indholdet af 'Conan Roleplaying Game' bokssættet.
Alt indholdet af ‘Conan Roleplaying Game’ bokssættet.

Lad mig på forhånd være helt upfront og sige, at det ikke kun er på grund af en nostalgiværdi, at det gamle Conan-bokssæt trækker så mange penge hjem – det er faktisk et virkelig godt, lille, low fantasy-system. “Good things come in small packages” siger man jo, og det gør sig i hvert fald gældende her.

Så korte som de tre hæfter i bokset er – 32, 48 og 16 sider – så er de helt bestemt skruet godt sammen, og man kan egentlig kun undres over, at folk mener, det nu er nødvendigt med mindst én 200+ siders regelbog, når de i de gode gamle dage kunne nøjes med tre korte hæfter, der indeholder alt, man behøver.

Det er David “Zeb” Cook, der har stået for at designe og skrive denne lille perle af et rollespil. De fleste lidt ældre nørder vil nok huske hans navn, sikkert hovedsageligt i forbindelse med 2nd edition-udgaven af Advanced Dungeons & Dragons, der kom i 1989, og var lige så meget af et tilløbsstykke som udgivelsen af den senere 3. udgave.

David “Zeb” Cook var lederen af den store relancering og det store gendesign, som 2nd edition var. Senere lancerede han også sin egen meget personlige og originale setting til AD&D 2nd edition, nemlig Planescape, som nogle måske også husker hans navn fra, og det her på Planet Pulp tidligere anmeldte Amazing Engine-system.

Labour of love

Ikke bare Easleys store illustrationer, men også hans små vignetter er gode og emmer af stemning.
Ikke bare Easleys store illustrationer, men også hans små vignetter er gode og emmer af stemning.

Men før alt dette lavede David Cook altså Conan Roleplaying Game, der bestemt også viser hans originalitet. TSR havde allerede før udgivelsen af Conan Roleplaying Game fået licensen til at lave rollespilsmateriale over Robert E. Howards Conan-figur, og havde udgivet to scenarier til AD&D-systemet, før de besluttede at skabe et selvstændigt system til Conan og hans verden.

De to scenarier var Conan Unchained! og Conan Against Darkness!, som begge udkom i 1984 og havde still-billeder fra Conan-filmene med Arnold på coveret. Det ene af scenarierne, Conan Unchained!, er faktisk også skrevet af David Cook. Ved disse to første supplementer får man lidt indtrykket af, at TSR måske skulle skynde sig at sende noget på gaden, mens filmene stadig var aktuelle og jernet dermed varmt.

Conan Roleplaying Game er derimod tydeligvis et labour of love, skrevet af folk med kærlighed til genren generelt og Conan-historierne specifikt. Der nåede efterfølgende at komme flere scenarier til Conan Roleplaying Game, nemlig Conan the Buccaneer, Conan the Mercenary og Conan Triumphant!, alle i 1985, før Conan-licensen åbenbart gik over til Steve Jackson Games – se anmeldelsen af GURPS Conan.

Tre små hæfter med regler

Et eksempel på det gennemførte sidelook i 'The World of Hyboria'-notesbogen.
Et eksempel på det gennemførte sidelook i ‘The World of Hyboria’-notesbogen.

Som nævnt indeholder bokssættet tre hæfter. Et 32 sider langt regelhæfte med den sigende titel Rule Book, et 16 sider langt hæfte med titlen Reference Guide og endelig det længste hæfte på 48 sider, der bærer titlen The World of Hyboria. A Collection of the Hyborian Studies of Professor Ervin H. Roberts. Derudover indeholder bokssættet et stort farvekort over Hyboria – inklusiv et billede af Conan og en stor øgle stående foran dette – samt et par tisidede terninger og selvfølgelig nogle tomme karakterark.

Reglerne, der naturligvis bliver præsenteret i regelhæftet, starter med, hvordan man laver en karakter til at gå på eventyr i Hyboria med. Dette gør man ved først at vælge sit fødested blandt de hyborianske nationer, hvilket man automatisk går ud fra er karakterens fars hjemland, for efterfølgende at vælge en mulig anden nationalitet til ens mor, og derefter finder man en beskæftigelse til forældrene. Derefter laver man en fysisk beskrivelse af karakteren selv, der er baseret på kombinationen af ens forældres hjemlandes folk.

Derefter vælger man “Talents” til sin karakter. Talents repræsenterer viden, fysiske evner og færdigheder, og er overordnet inddelt i seks grupper: “Prowess”, der alle er udtryk for karakterens fysiske evner og inkluderer “Movement”, “Swimming” og “Climbing”. Anden gruppe er “Fighting”, som er kampevner og indeholder forskellige våben-talents samt “Wrestling” og “Brawling”. Tredje gruppe er “Endurance”, der indeholder f.eks. “Damage Endurance” og “Poison Endurance”. Fjerde gruppe er “Knowledge”, som er tillærte evner, såsom “Reading” og “Engineering”. Femte gruppe er “Perception”, der bl.a. indeholder “Pocket Picking” og “Animal Training”. Sjette gruppe er endelig “Insight”, der alle er medfødte evner såsom “Poetry” og “Natural Magic”.

Man har 35 points at fordele mellem de Talents, man køber, hvor ingen må få en højere værdi end 5 eller lavere end 1, og derudover skal man have mindst et Talent fra hver Talent Pool og mindst 1 point i sin fars Talent, dvs. det, der knytter sig til hans beskæftigelse. Ud over det er der frit valg på alle hylder. Man kan derudover også vælge en eller flere “Weaknesses”, såsom “Fear of water” eller “Night blind”, hvorefter man får 5 ekstra points at gøre godt med for hver Weakness, man tager.

Efter man har fordelt sine points på sine valgte Talents, skal man finde sin “General Talent Score” for hver “Talent Pool”. Dette gør man ved at lægge værdien fra alle Talents indenfor et Talent Pool sammen, dividere med 10 og runde nedad. Denne generelle værdi indenfor hver Talent Pool er den, man bruger, hvis man prøver at bruge et Talent, man ikke har, men som er i den pågældende Talent Pool. Ens karakters indledende udstyr bliver valgt på nogenlunde lige så simpel vis. Der er tre kolonner med ting, og man må vælge én ting fra hver kolonne, simpelt og ligetil.

Reglerne i brug

Den famøse Resolution Table, der bruges til så godt som alle slag i spillet.
Den famøse Resolution Table, der bruges til så godt som alle slag i spillet.

Når man skal bruget et Talent, finder man dets værdi og trækker en eventuel “difficulty” fra og slår nu dette nummer op i “The Resolution Table”, hvorefter man slår en d100 med to tisidede terninger. Ud fra slagets resultat kan man nu aflæse en farveværdi på Resolution-tabellen, hvor hvid altid er en fiasko, eller dårligst i hvert fald, og rød er den størst mulige succes, mens grøn og orange ligger indimellem. Dette er, så vidt jeg ved, også nogenlunde det system, som TSR brugte til deres Marvel Super Heroes-rollespil, der ligeledes udkom i tilsvarende bokssætformat i 1984, og som mange også betragter som en overset lille perle.

Selve karakterskabelsesdelen fylder kun de første fem sider af regelbogens 32 sider. Derefter følger kampreglerne, der udgør det mest omfangsrige kapitel på hele seks sider, men som basalt set bygger på samme princip som alle andre regler i systemet: Talents, Talent Pools og The Resolution Table.

Det skal lige nævnes, at der her skelnes mellem “Opponents” og “Foes” blandt karakterernes modstandere. Her er Opponents de mere almindelige modstandere, der ikke er helt så vigtige, og ikke kan klare helt så meget, mens Foes er karakterernes ligemænd, og derfor ligesom karaktererne har mulighed for at overleve voldsomme sår og i større grad undgå at blive såret i kamp. Endnu en fin lille detalje, blandt mange, i reglerne.

Kampreglerne bliver efterfulgt af to sider om bevægelse og rejser og fem sider om “Danger and Perils”, der forklarer de fleste tests, som ikke direkte er dækket af enten kamp eller Talents, og regler for, hvordan man pådrager sig skade udenfor direkte kamp – såsom ved at falde ned fra højder eller blive forbrændt.

Magi – inklusiv en lille genistreg

Conans karakterblad, der samtidig også viser, hvordan karakterskabelses-processen er - simpelt, men meget gennemtænkt: Det tangerer det geniale.
Conans karakterblad, der samtidig også viser, hvordan karakterskabelses-processen er – simpelt, men meget gennemtænkt: Det tangerer det geniale.

Fra side 17 til 19 i regelbogen dækkes magi. Det bliver først bemærket, at magi er en sjælden og farlig ting i Hyboria, og at begive sig i kast med dette ofte er farligt for både en selv og ens omgivelser. Rent regelteknisk skal man anskaffe sig det passende “Magical Talent” – så som “Summoning” eller “Mind Control” – men dette kan man ikke bare gøre som ved andre talents.

Man skal opfylde nogle krav for hvert Magical Talent, før man kan tage det. Som oftest er dette at have andre, bestemte Talents, samt tilbringe en mængde tid med at studere. Derudover får karakteren også 1 point i “Obsession”-talenten. Obsession er ikke nogen positiv Talent – tværtimod. Når en karakter med Obsession står overfor en mulighed for at forøge sin magiske viden og magt, skal han teste sin Obsession, og lykkes dette slag – bliver resultatet rødt – skal han følge fristelsen ligegyldigt hvad. Jo højere Obsession, des sværere bliver det altså at lade værd.

Derudover skal karakteren også vælge en “Special Cost”, så som “Animal aversion”, “Disfigurement” eller “Nocturnal”, når han får sit Magical Talent. Der er ingen faste spells, og magi fungerer nærmere på den måde, at et Magical Talent afstikker de overordnede rammer, hvorefter spilleren siger, at han gerne vil kunne gøre dette, eller lave denne type formular. Spillederen fortæller så spilleren, hvilke materialer han har brug for, og hvilken form for research, han skal udføre for at kunne lære denne formular. Dette kan udmærket udløse et eller flere eventyr. Derefter får karakteren endnu et Obsession-point for at lære en ny formular. Et ret så herligt lille system, ikke? Specielt Obsession-talentet synes jeg er en lille, kløgtig genistreg.

Fame, Luck – og “have fun”

Easleys illustrationer rammer pulpstilen i 'Conan' lige på.
Easleys illustrationer rammer pulpstilen i ‘Conan’ lige på.

Det efterfølgende afsnit har titlen “Living in Hyboria”, og dækker alle småting som penge, handel, karakterernes indkomst og interaktion med NPC’er. Hvad penge og handel angår, lægges der klart op til, at en møntenhed ikke har samme værdi alle steder, altså at alle nationer og lande har hver deres valuta uden en børs til at sætte en fast værdi mellem disse. Det må man handle sig frem til. Ligeledes rådes spillederen også til at handle med spillerne om alt, de vil købe, og forlange en ublu pris først, da det forventes, man handler.

Side 22 til 23 indeholder regler for, hvordan spillerkaraktererne kan udvikle sig. Hovedsageligt som vi kender det ved at få erfaring fra eventyr og ved at udføre handlinger specielt meget eller specielt godt. Samtidig præsenteres der også en “Fame-rating”; ens rygte, som man får points på, når man gør noget specielt godt, heldigt eller helteagtig. Dette skal ske mens andre – NPC’er – overværer dette, så de kan sprede rygtet.

Mislykkes ting for én, bliver man offentligt ydmyget, og så mister man points. Der introduceres også en “Luck-rating” for hver karakter, som man kan bruge til at ændre eller rulle om på terningslag med. Der er bare den hage, at kun spillederen ved, hvor meget Luck, den enkelte har. Det slår man om ved personens skabelse, og så tælles der ned. Denne rating kan kun gå op, hvis man gør noget specielt fantasifuldt eller kløgtigt.

Side 24 til 27 indeholder gode råd og regler for den, der skal være spilleder og designe eventyr i Hyboria. Alle rådene er gode, men de fleste har nok hørt dem alle mange gange før. Min personlige favorit er dog, at spillederen skal huske at “have fun”, da det er, hvad spillet drejer sig om, og tjansen må ikke blive til en tung byrde.

De sidste fire sider indeholder et introduktionseventyr, baseret på Robert E. Howards Conan-novelle The Tower of the Elephant for én spiller – der spiller Conan – og en spilleder. Et hurtigt lille scenarie, der kort fortalt går ud på, at spilleren hyres til at stjæle en værdifuld ædelsten fra en troldmands tårn, men inde i tårnet er der naturligvis nogle overraskelser.

Og det var det! Alle reglerne knaldet af på under 24 sider. Se det var dengang, hvor man kunne fatte sig i korthed. Hvilket jeg som nævnt synes er en af bokssættets store forcer. De fleste danske con-scenarier fylder betydeligt mere end det.

Charmerende baggrundshæfte

Hvad angår de to andre hæfter, så indeholder den lille Reference Guide på 16 sider en mere grundig oplistning af alle de nævnte Talents og Weaknesses fra regelbogen. Her bliver de uddybet lidt mere. De står alfabetisk mellem hinanden på de første 9 sider, og de sidste 7 sider bruges til at samle alle tabeller og oversigter. En handy lille sag, der samler det nødvendige, så man ikke behøver at bladre rundt i den “store” regelbog.

The World of Hyboria. A Collection of the Hyborian Studies of Professor Ervin H. Roberts, den længste af hæfterne med sine 48 sider, er egentligt et oversigtsværk over Hyboria, men er udformet helt specielt. Den er lavet som en form for notesbog fra denne fiktive professor, hvori de forskellige lande optræder leksikalt med en beskrivelse af deres folk, historie og kultur, ofte med citater og beskrivelser ud fra fiktive værker, rejsebeskrivelser og deslige.

Derudover er der tilføjet ting som håndskrevne noter i margen, små tegnede vignetter, der passer til det netop beskrevne og andre grafiske elementer såsom kaffekop-pletter, blækklatter og indtegnede papirklips, så den virkelig får et look af en notesbog med optegnelser. Dens ydre ligner også en gammeldags notesbog, inklusiv marmorerede papirer ved coveret. En virkelig charmerende lille ting, som man da ikke kan lade være med at holde af og blive fascineret af.

Illusionen opretholdes dog ikke 100%, for hæftet indeholder også stats for diverse væsner i Hyboria og kommentarer til Talent-checks og deslige. Ligegyldigt hvad, så virker formen i hvert fald meget mere inspirerende end den almindelige standard geografi/monsterbog.

En lille perle

Alt i alt er Conan Roleplaying Game virkelig charmerende – det har i hvert fald charmeret sig lige ind i hjertet på mig. Jeg vil også vove at sige, at det stadig holder, og at man meget fint ville kunne bruge det nu. Også fordi det er gjort så let at gå til. Der er mange gode idéer, men de er samlet kompakt. Her er ikke unødig spild af plads ved at udbygge og ekstrapolere alt. Det er med til at gøre Conan Roleplaying Game spillervenligt.

På ethvert tidspunkt kan man stikke sine spillere regelbogen i hånden, få dem til at lave nogle karakterer på gevaldig kort tid og så bare køre derudaf. Reglerne ligger lige i Sword & Sorcery-ånden, og er befriende langt fra moderne standardfantasy og D&D.

Når det er sagt, så er det nok kun samlere, der bruger ca. 80 til 100 $ på at købe et gammelt spil som Conan Roleplaying Game. Sådanne beløb kan man jo få meget andet rollespil for på det fri marked. Det virker usandsynligt, at TSR skulle relancere eller genudgive spillet, ikke engang som PDF-version, eftersom Mongoose Publishing har licensen til Conan på rollespil nu. Derfor må man nok erklære Conan Roleplaying Game for stendødt. Det bliver ved med at være en lille perle, kun for kendere, fra dengang TSR også lavede fede produkter. Men skulle du falde over det billigt, og er du bare lidt af en Conan-nørd, så slå til med det samme.

5 stjerner
Titel: Conan Roleplaying Game
Forfatter: David “Zeb” Cook
Redaktion: Anne C. Gray & Mike Breault
Forlag, år: TSR, 1985
Cover: Jeff Butler
Indre illustrationer: Jeff Easley
Format, længde: Bokssæt med tre hæfter på 32, 16 og 48 sider og ét A3 farvekort

Anmeldt i nr. 16 | 13/02/2007

Stikord: Barbarer

Claus Jacobsen: Redaktør, medstifter af Planet Pulp. Født i det gyldne år 1977, hvor den første Star Wars-film såvel som Sex Pistols’ Never Mind the Bollocks udkom og Elvis døde. Jeg er da heller ikke i stand til at huske tilbage til et tidspunkt i mit liv, hvor jeg ikke har været voldsomt og overdrevet besat af Star Wars (og sådan startede nørderiet; Phantom Menace har selvfølgelig lagt en dæmper på det kærlighedsforhold). Vokset op i Kliplev, en lille landsby [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.