Boulder Dash [Commodore 64]

2 minutters læsetid

Boulder DashHer har vi at gøre med en vaskeægte Commodore 64-klassiker, også selvom Boulder Dash indledningsvist blev udgivet til Atari 8-bit.

Spillet blev dog lynhurtigt portet til andre systemer: Atari-udgaven udkom i februar 1984, og allerede i april ramte Commodore 64-versionen hylderne.

Senere fulgte ports til et hav af andre platforme. Ja, Boulder Dash blev sågar portet til arkademaskiner – vistnok det første spil, det skete for og en ret sjælden ære for spil, der blev udviklet til hjemmecomputere.

Unikt

Titelskærm.
Titelskærm.

Boulder Dash er en form for labyrint/puzzle-spil, men i virkeligheden er det svært at få spillet til at passe med en genredefinition, fordi det er så unikt, som det er.

Spilleren styrer Rockford, der graver minegange i nogle “huler”, fyldt med diamanter og senere også diverse monstre.

For at åbne porten til næste bane, skal man indsamle et vist antal diamanter. Det lyder måske umiddelbart simpelt, men tag ikke fejl: Boulder Dash er indbegrebet af den slags spil, der er lette at lære, men svære at mestre.

Vanedannende

Starten på første bane.
Starten på første bane.

Hulerne ses fra siden, hvilket betyder, at man i sin indsamling af diamanter skal være opmærksom på tyngdekraften. Både diamanter og de store runde sten, der giver spillet sit navn, kan nemlig falde ned i knolden på Rockford, og så mister man et liv.

Derudover er der forskellige barrierer, man ikke kan grave igennem, og hvis man ikke tænker sig om, kan man med de faldende sten risikere at spærre sig selv inde.

Når det sker, er der ikke andet at gøre, end at vente på, at timeren når ned på 0. Så mister man et liv og kan starte banen påny.

Baner som disse, med mure, man ikke kan trænge igennem, kan være udfordrende, og man risikerer at lukke sig selv inde mellem mure og sten.
Baner som disse, med mure, man ikke kan trænge igennem, kan være udfordrende, og man risikerer at lukke sig selv inde mellem mure og sten.

For det hele foregår nemlig på tid, så man kan heller ikke bruge alt for lang tid på forsigtigt at grave rundt og udregne banen.

Når man er kommet et par baner ind i spillet, begynder der at dukke forskellige typer monstre op, bl.a. nogle, man skal få sten til at falde ned på for at omdanne dem til de diamanter, man skal indsamle.

Igen: Det lyder måske nemt, men det er det bare ikke. Det er til gengæld virkelig sjovt og særdeles vanedannende!

Timevis af sjov

Der er også forskellige fjender, f.eks. disse sommerfugle, som man dør, hvis man kommer i kontakt med.
Der er også forskellige fjender, f.eks. disse sommerfugle, som man dør, hvis man kommer i kontakt med.

Grafikken er funktionel og generelt på niveau med, hvad man kan forvente af spil fra denne periode af 64’erens historie.

Musik findes kun på spillets startskærm (en i øvrigt fin melodi, komponeret af spillets designer Peter Liepa); derudover må man tage til takke med lydeffekter inde i selve spillet.

Boulder Dash lægger op til timevis og atter timevis af sjov, og der er udenfor enhver tvivl tale om en klassiker af de helt store.

6 stjerner

Titel: Boulder Dash
Type: Puzzle/Maze
Udvikler: First Star Software, Inc.
Udgiver: State Soft, Ltd. (UK), First Star Software (USA)
År: 1984
Platform: C64
Input: Joystick
hvid
Foruden Commodore 64-porten, blev Boulder Dash også portet til en lang række andre systemer, bl.a. Amstrad CPC, Apple II, Atari 2600 og ColecoVision.

Anmeldt i nr. 202 | 13/08/2022

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.