Nr. 139 – 13. maj 2017

Med ovenstående kryptiske meddelelse på Twitter antydede David Lynch i oktober 2014, at Twin Peaks – kultserien fra 1990’erne – ville vende tilbage.

Nu, to og et halvt år senere, er den her næsten: Den tredje sæson af Twin Peaks, der genoptager fortællingen om den amerikanske lilleby og mordet på Laura Palmer, 26 år efter at anden sæson løb over skærmene i 1990-91.

Tv-nostalgi er det nye sort i USA i disse år. Nogle få måneder efter Lynchs afsløring, kom nyheden om, at tv-kanalen Fox ville genoplive The X-Files med en såkaldt limited series på seks afsnit.

Både Twin Peaks og The X-Files var dog blevet overhalet indenom af en anden revival, nemlig Fox’ 24, der i 2014 vendte tilbage med en limited series på 12 episoder, fire år efter at serien ellers var gået ind med afslutningen af ottende sæson.

En meningsfuld revival?

Revivals – genoplivninger – af tv-serier er selvfølgelig ikke en ny ting i USA; det er sket mange gange tidligere med alt fra The Twilight Zone og Mission: Impossible til Dallas, Heroes og Beverly Hills 90210.

Ikke desto mindre synes vi at være inde i en periode, hvor revivals er mere populære, end de har været længe, og hvor de forskellige tv-selskaber virkelig går på jagt i arkiverne for at finde eksisterende franchises, der kan pustes nyt liv i.

Det kan man så mene om, hvad man vil. Nogle vil se det som et symptom på den samme sygdom, der fører til de uendelige rækker af fortsættelser og reboots indenfor spillefilmsgenren: En grundlæggende mangel på nye idéer i Hollywood, eller i hvert fald en grundlæggende mangel på mod til at satse på nye idéer frem for eksisterende titler.

Andre jubler over et gensyn med serier, de følte stoppede for tidligt eller som de på andre måder bare gerne vil se mere til.

Når alt kommer til alt er det formentlig meget få tv-serier, vi egentlig har brug for genoplivninger af. Uanset om det er i form af direkte fortsættelser eller reboots i forskellige former.

Twin Peaks er dog et eksempel, hvor en revival langt hen ad vejen kan retfærdiggøres – om ikke andet så for at give serien end ordentlig slutning i stedet for den helt åbne måde, den sluttede på med anden sæson i 1991.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om David Lynch og Mark Frost formår at leve op til de forventninger, seriens fans har, og hvordan de formår at udnytte den lange periode, der er gået fra serien stoppede i 1991 og til i dag.

Jeg ved ikke, hvad vi skal forvente af Twin Peaks anno 2017. Det eneste, jeg føler mig helt sikker på, er, at det enten bliver helt genialt eller helt frygteligt.

Nostalgi og kvalitet

Layoutskitse til det kommende fysiske nummer af 'Planet Pulp'.
Layoutskitse til det kommende fysiske nummer af ‘Planet Pulp’.

Den nostalgi, der blandt andet er én af grundene til, at der er et publikum til genoplivede tv-serier, er én, vi her på Planet Pulp godt kan sætte os ind i. Men nostalgi alene kan ikke drive værket; indholdet skal også være værd at bruge tid på.

Og det er præcis den blanding, vi her på redaktionen forsøger at ramme i vores arbejde på at få det første fysiske nummer af Planet Pulp på gaden. Vi har længe godt kunnet tænke os at lave et fysisk magasin, og efter et længere tilløb er vi nu for alvor kommet i gang.

Endnu en layoutskitse...
Endnu en layoutskitse…

For kort tid siden modtog vi de første layoutskitser til det fysiske magasin, der efter planen skal se dagens lys til efteråret. Det endelige layout ligger langt fra fast, men at se de første udkast til, hvordan magasinet kunne komme til at se ud, giver endnu mere blod på tanden.

Samtidig med, at vi arbejder videre med vores layouter, er vi også i fuld gang med at skabe det indhold, der skal i magasinet, og her har vi allerede nogle rigtig fede ting på programmet. Hvad det præcist er, vil vi selvfølgelig ikke afsløre endnu, men vi glæder os utrolig meget til at kunne præsentere Planet Pulp på tryk.

Og endnu en...
Og endnu en…

Endelig er vi også glade og stolte over at kunne fortælle, at Martin Schjönning, der har skrevet fast for Planet Pulp siden april 2016, har sagt ja til at træde ind i redaktionen!

Så der sker ting og sager her på matriklen!

Twin Peaks-minitema

I denne måneds nummer af Pulpen varmer vi op til tredje sæson af Twin Peaks med første del af et Twin Peaks-minitema, der fortsætter i næste nummer.

I denne måned anmelder vi den oprindelige tv-series to sæsoner, musikken fra serien samt to bøger – The Secret Diary of Laura Palmer fra 1990 og Mark Frosts flotte, men også frustrerende, The Secret History of Twin Peaks fra 2016.

I næste nummer kommer så anmeldelser af prequelfilmen Fire Walk With Me og dens musik, endnu et par Peaks-relaterede bøger, agent Coopers “Diane-bånd” og det vilde soundtrack-projekt The Twin Peaks Archive.

Udover de Twin Peaks-relaterede ting byder denne måned på den sædvanlige pose blandede bolsjer, som I kan se i indholdsfortegnelsen herunder.

Nyd resten af maj måned! Vi vender stærkt tilbage i juni, samme tid, samme sted!

Månedens lederskribent er Mogens Skaaning Høegsberg

Film:
Arrival (Denis Villeneuve, 2016)
Get Out (Jordan Peele, 2017)
Life (Daniel Espinosa, 2017)
Twin Peaks: The First Season (David Lynch m.fl., 1990)
Twin Peaks: The Second Season (David Lynch m.fl., 1990-91)
Zombie Women of Satan (Steve O’Brien & Warren Speed, 2009)

Filmmusik:
Music from Twin Peaks (Angelo Badalamenti, 1990)
Twin Peaks: Season Two Music and More (Angelo Badalamenti, 1990-92)

Bøger:
Kushiel’s Dart (Jacqueline Carey, 2001)
The Secret Diary of Laura Palmer (Jennifer Lynch, 1990)
The Secret History of Twin Peaks (Mark Frost, 2016)

Artikler
“Tid er ikke noget, man får, det er noget man tager” – et interview med Palle Schmidt