Commodore 64: A Visual Compendium

3 minutters læsetid

Commodore 64: A Visual CompendiumDet britiske forlag Bitmap Books har – som navnet næsten antyder – specialiseret sig i at udgive bøger om gamle computersystemer.

I “A Visual Compendium”-serien har forlaget, foruden Commodore 64, udgivet bøger om Amiga, ZX Spectrum, NES/Famicom, SNES/Super Famicom, SEGA Master System og Atari 2600/7800.

Dertil kommer bøger med titler som Game Boy: The Box Art Collection, A Guide to Japanese Role-Playing Games – og mange andre, hvoraf særligt The Art of Point-and-Click Adventure Games må fremhæves.

Forlaget har også udgivet en enkelt bog om vintage legetøj, nemlig Micro Machines i Micro But Many: An Unofficial Micro Machines Collection.

Kort sagt: Bitmap Books leverer kræs for retrogamere og nostalgikere af enhver art.

Lækkert produkt

Og Commodore 64: A Visual Compendium er virkelig kræs! Selvom formatet er relativt småt – ca. 23 x 17 cm – føles bogen alligevel som en rigtig coffee table book.

Som alle forlagets bøger er Commodore 64: A Visual Compendium nemlig fornemt boghåndværk: Hardcover, i fuld farve og trykt på lækkert, glittet papir og med smudsomslag.

Dertil kommer størrelsen og vægten: Med sine 500 sider er bogen en solid størrelse, der vejer lige over 1,4 kg. Som et sidste luksuøst præg er bogen forsynet med hele to indbyggede bogmærker af stof, én rød og én blå.

Der er virkelig tale om et lækkert produkt, og heldigvis står indholdet mål med indpakningen.

Hovedvægt på spil

Det er ikke fordi, Commodore 64: A Visual Compendium er spækket med tekst. Det er helt klart billederne, der trækker, men der er dog enkelte, kortere artikler undervejs.

Der er f.eks. artikler om nogle af de klassiske britiske computerblade, såsom Commodore Format og Zzap!64 og om nogle af firmaerne, bl.a. Llamasoft og Thalamus.

Endelig er der også interviews med nogle af kunstnerne, f.eks. Paul Docherty og Garry Winnick, foruden bl.a. artikler om demoscenen og nogle spil, der aldrig blev udgivet.

Alt dette er dog topping, for bogens hovedvægt ligger på en lang række udvalgte spil – over 100 i alt.

Hvert spil fylder et opslag hver. Opslaget er prydet af et stort screenshot fra spillet og suppleret med en kortere tekst, der enten kan være skrevet af en unavngivet, redaktionel bidragyder eller en navngivet person.

Blandt tekstforfatterne er forskellige spiljournalister, men også nogle af udviklerne, kunstnerne og musikerne. Som sådan hører man bl.a. fra programmøren Jeff Minter og komponisten Martin Galway.

Hvor spiljournalisterne typisk fortæller om deres oplevelse af og med bestemte spil, kommer programmørerne, kunstnerne og musikerne selvfølgelig med andre vinkler, hvilket sikrer, at der er en løbende variation i den måde, hvert enkelt spil beskrives på.

Uforpligtende

Teksten, der hører til hvert enkelt spil, er som regel kortfattet, så på den måde får man på ingen måde et udtømmende indblik i hvert enkelt spil – hverken fra anmelder- eller udviklerperspektiv.

Dette er også helt i overensstemmelse med bogens karakter af coffee table book, og på den måde er Commodore 64: A Visual Compendium velegnet til at samle op, læse et par sider i, og lægge fra sig igen.

Men kan selvfølgelig godt pløje sige igennem bogen fra ende til anden, og det er den ikke dårligere af, men den er i meget høj grad velegnet til lige at få et skud hurtig nostalgi, uden at formatet forpligter til flere timers læsning.

En fejring

Omvendt vil nogle selvfølgelig mene, at det også er én af bogens svagheder: Man bliver ikke voldsomt meget klogere på nogle af spillene.

Artiklerne er lidt mere informative, men heller ikke de er som sådan dybdeborende.

Det er dog ikke en helt rimelig kritik af en bog som Commodore 64: A Visual Compendium, for det har tydeligvis ikke været hensigten med bogen at give et dybtgående indblik i bestemte spil, firmaer eller individer.

Bogen skal opfattes som en fejring af Commodore 64’eren, som kan ses, læses og nydes, uanset om man bare husker tilbage på 64’eren med nostalgisk glæde, eller om man stadigvæk bruger maskinen – i original form eller som emulator.

Fremragende

Læst på den måde, opfylder Commodore 64: A Visual Compendium til fulde sin måsætning, og som gammel Commodore 64-ejer – og som én, der stadig spiller Commodore 64, om end ved hjælp af en emulator – er det svært at tørre smilet af ansigtet, når man blader gennem bogen.

Endelig skal det på falderebet lige bemærkes, at den anmeldte udgave af bogen er 2. udgave, der udkom i 2020.

Første udgave kom på gaden i 2016, og i skrivende stund er en tredje udgave af bogen under forberedelse. Denne kommer til at indeholde nyt materiale, hvilket man kan læse nærmere om på forlagets hjemmeside.

Tilhører du målgruppen, er Commodore 64: A Visual Compendium en fremragende bog, og det lækre håndværk er bare prikken over i’et.

6 stjerner

Titel: Commodore 64: A Visual Compendium
Forfatter: Mat Allen m.fl.
Forlag: Bitmap Books
Format: Hardcover
Udgivelsesår: 2016
hvid
Anmeldte udgave:
Forlag: Bitmap Books
Format: Hardcover
Udgivelsesår: 2020 (2. udg.)
Sideantal: 500

Anmeldt i nr. 202 | 13/08/2022

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.