Cat Burglar

3 minutters læsetid

Cat BurglarCat Burglar er en interaktiv animeret film på Netflix, hvor seeren gennem en række valg skal hjælpe katten Rowdy med at stjæle et kunstværk fra et museum, der bevogtes af vagthunden Peanut.

Angiveligt skal den typiske spilletid være omkring et kvarter, men der er i alt omkring 90 minutters animerede sekvenser for at tage højde for den enkelte seers/spillers vej gennem historien.

Carl Stalling og Scott Bradley

Tegnestilen er inspireret af Tex Averys klassiske tegnefilm for Warner Bros. og MGM, og på samme vis er musikken inspireret af Carl Stalling og Scott Bradleys musik til Looney Tunes og mange MGM-tegnefilm.

Ja, faktisk er “inspireret af” et lidt misvisende ord at bruge. Hvis ikke jeg havde vidst, at der var tale om moderne musik fra en ny “tegnefilm”, ville jeg have troet, at jeg hørte musik af Stalling eller Bradley i moderne genindspilning.

Så tæt lægger den ekstremt talentfulde komponist Christopher Willis sig op ad forbillederne, og det resulterer i et helt igennem forrygende – men også forpustende – score, fyldt med alle de musikalske elementer, vi kender fra de gamle tegnefilm.

Forskellige stilarter

Musikken til Cat Burglar veksler mellem forskellige stilarter, akkurat som Stalling og Bradleys musik gjorde, men hovedstilarterne er ekstremt tempofyldt symfonisk musik og svingende jazzmusik af forskellig art, fra 1920’er-jazz i f.eks. “In a Twist” til veloplagt 1940’er-big band-musik i “Pole Position”.

Symfoniorkestrets instrumenter er derudover rygraden i scoret, og symfoniorkestret anvendes dels relativt traditionelt, dels (og overvejende) i hyperaktiv komedie-modus, ganske som vi kender det fra de gamle tegnefilm.

Når Willis i nogle få, korte perioder anvender orkestret mere traditionelt og lader musikerne (og lytteren!) ånde, giver det flere steder anledning til rigtig fin gammeldags musik, der er som taget ud af Hollywoods guldalder – hør f.eks. slutningen af “Bombs Away”, fra ca. 0:57.

Brug af allerede eksisterende musik

Derudover inkorporerer Willis naturligvis – som det sig hør og bør i denne type musik – stumper af massevis af allerede eksisterende værker, fra vuggeviser og børnesange til traditionals og uddrag af klassiske orkesterværker.

Vi hører f.eks. vuggevisen “Luk dine øjne” (“Rockabye baby”) i “Pole Position” og Brahms’ “Wiegenlied” i “Highly Strung”. Vi hører “Åh Susanne” i “Lasso Come Home” og “My Bonnie Lies over the Ocean” i “All at Sea”, hvor vi selvfølgelig også hører “Sailor’s Hornpipe”.

Senere dukker også Mendelssohns bryllupsmarch op (“Meow You See Me”), foruden uddrag af Tjajkovskijs 1812-ouverture (“Mined over Matter”) og “Dies irae” (“A Cat in Hell”).

På samme måder udnytter Willis selvfølgelig passende “etniske” troper, når handlingen kræver det. F.eks. den egyptiske/mellemøstlige lyd i “Horricfic Hieroglyphics” og “Egyptian Conniption”, den asiatiske i “Piles o’ Pots” og den franske i “En Guard Dog” – det er helt efter bogen!

En studie i Mickey Mousing

Tempoet er stort set hele tiden skruet helt op til 11, og ligesom i de gamle Warner Bros.- og MGM-tegnefilm er der dusinvis, hvis ikke hundredvis af sync points, som Willis skal ramme – med den naturlige konsekvens, at scoret til Cat Burglar er en studie i Mickey Mousing.

Albummet med musik fra Cat Burglar har en spilletid på lige over 45 minutter og består af i alt 45 cues. Dermed kan man også sige sig selv, at de færreste cues er særligt lange.

Spilletiden af de enkelte cues ligger på alt mellem 31 sekunder og 1 minut og 50 sekunder; langt de fleste ligger lige omkring et minut.

Man kunne være fristet til at tro, at det ville betyde, at de fleste cues derfor føles “halvfærdige” – at de slutter, inden de for alvor er kommet i gang.

Det ville de også under normale omstændigheder, men musikkens tempo og karakter gør, at det ikke er tilfældet. Derudover er musikken hele vejen igennem så ensartet i sit overordnede udtryk, at man nærmest føler, man hører ét langt nummer – også selvom der er korte pauser imellem hvert cue.

Et stort smil

Det er selvfølgelig smag og behag, om man bryder sig om musik af denne type, og mange vil uden tvivl mene, at det er for meget af det gode, også selvom de fleste bliver nødt til at indrømme, at Willis har gjort et imponerende stykke arbejde.

Det samme har musikerne, der med det ekstremt høje tempo i den grad har fået deres sag for, men de leverer virkelig varen.

For mit eget vedkommende kan jeg bare sige, at jeg sad med et stort smil klistret på ansigtet fra første til sidste sekund.

5 stjerner

Nummerliste:
1. Prologue (1:50)
2. Pole Position (1:14)
3. Lasso Come Home (0:38)
4. Another Brick in the Wall (0:31)
5. Tropical Detour (0:52)
6. Tunnel Trouble (1:02)
7. High Wire Histrionics (1:11)
8. Electri-Frying (0:53)
9. Nine Lives (0:36)
10. Highly Strung (1:25)
11. Dog Delivery (0:44)
12. Finger Puppets (0:55)
13. In a Twist (0:38)
14. Cat at the Bat (1:09)
15. All at Sea (1:17)
16. Entering the Museum (1:15)
17. The Great Skeleton Swap (0:34)
18. Bad to the Bone (1:01)
19. Carnival Barker (0:39)
20. Dino Dominoes (0:55)
21. Skullduggery (0:32)
22. Dino Dogfight (1:21)
23. Tarpit Tailspin (0:46)
24. The Purr-ly Gates (0:49)
25. Cleo-Catra (1:08)
26. Meow You See Me (0:36)
27. Domestic Blues (0:34)
28. Pharaohs and Felines (1:27)
29. Horrific Hieroglyphics (1:18)
30. Egyptian Conniption (1:00)
31. Piles o’ Pots (1:25)
32. En Guard Dog (1:27)
33. The Peanut Song (0:32)
34. Like Cats and Dogs (0:59)
35. Bubonic Tonic (0:32)
36. Ship of Tools (0:53)
37. Hammer Heads (0:33)
38. Culet Confusion (1:11)
39. A Cat in Hell (1:00)
40. Sliced Cat (1:40)
41. Mined over Matter (1:23)
42. Puss in Bits (1:26)
43. Bombs Away (1:18)
44. The Art of the Steal (1:36)
45. End Credits (1:10)

Total spilletid: 45:55

Titel: Cat Burglar
Komponeret af: Christopher Willis
Orkestreret af: Niall Taro, Nathanael Tronerud
Dirigeret af: Chris Egan
Komponeret: 2022
Udgivet: 2022
Label: Netflix Music

Anmeldt i nr. 201 | 13/07/2022

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.