13. november 2013

Den lange Halloween

Den lange Halloween er en fremragende udgivelse, måske en af de bedste i Batman-mytologien, og den bør stå på samtlige reoler i landet – også hos dem, der normalt ikke læser tegneserier.

Nogen gange er man heldig. Nogen gange har man noget til gode. ”Nogen gange” ramte mig på den gode måde i form af Den lange Halloween.

Den mørke by, den mørke helt

”Jeg tror på Gotham City”. Sådan indledes Den lange Halloween af Bruce Wayne, manden også kendt som Batman. Vi er på et forholdsvist tidligt tidspunkt i Batman-mytologien, hvor venskabet med kommissær Gordon er etableret, hvor katten efter musen-forholdet med Catwoman kører på skinner, og hvor Gotham City er henlagt i et mørke af kriminalitet og ondskab.

Og det er her, Batman har givet et løfte. Et løfte til sine afdøde forældre og et løfte til Gothams borgere: han er deres værn mod det onde. Så vi er i det mørke spektrum af Batman-universet og tilmed i en fortælling, der virkelig formår at inddrage Gotham City som andet end bare en kulisse for slåskampe. Byen lever, og det gør den Godfather-agtige kriminalitet også gennem Jeph Loebs imponerende manuskript.

Batman har sammen med Gordon og Harvey Dent, og måske Catwoman på sidelinien, skabt en styrke, der vil gå i kødet på den organiserede kriminalitet, hvor Carmine ”Romeren” Falcone er byens urørlige forbryderkonge. Men pludselig dukker der en morder op på banen; en morder der hurtigt døbes Holiday, da vedkommende slår til på mærkedage som Halloween, Uafhængighedsdagen, Fars Dag osv. Og dem der myrdes er gangstere.

Men hvem er denne morder? Sideløbende med ”de godes” kamp mod ”de onde”, hvor grænserne langsomt udviskes, bliver Den lange Halloween også til et imponerende og omfattende mordmysterium, som krydres med en tragedie af episke proportioner.

Dertil kan du så tilsætte ikoniske skurke som blandt andet Jokeren, Poison Ivy og Fugleskræmslet, der er med til at skubbe fortællingen videre og give den dejlig kulør og galskab. Alle disse herligheder er så afviklet over ikke mindre end 370 smukke sider, hvor tempoet også gør albummet til en sand pageturner.

Troværdig, noir og gotik

Det måske mest imponerende ved Den lange Halloween er troværdigheden: Man tror på Bruce, Batman, Gotham City og det spraglede galleri af skurke og andet godtfolk. Og så er historien basalt spændende, og den tragedie, der forløses i sidste akt, er både rørende og brutal.
Både i form og indhold er værket en fin blanding mellem noir og gotik – mellem kriminalitet og monstre.

Det er tydeligt, at Tim Sale er inspireret af Frank Miller, men hvem er ikke det, når man taler om noir på tegneseriefronten? Albummet er rent grafisk en lækkerbisken, hvor specielt farvelægningen af Gregory Wright spiller en stor rolle – eksempelvis begås mordene i sort/hvid, mens vigtige detaljer farvelægges på en måde, så de skiller sig ud fra de andre elementer.

Mørket truer

Der er bestemt ikke tale om en realistisk stil, men mere en streg, hvor skyggerne, byen og formerne på Batmans kappe konstant truer med at drage både de medvirkende og læserne ind i et mørke, man ikke kan vende tilbage fra. Og det er naturligvis knyttet tæt sammen til selve plottet. Alt i alt er den visuelle stil intet mindre end overdådigt mørk og smuk.

Planet Pulp har vi tidligere stiftet bekendtskab med makkerparret Loeb/Sale i form af Daredevil: Gul (2002/2006 i dansk oversættelse) og man kan også se deres ”farvede” samarbejde i udgivelser som Spider-Man: Blue (2002) og Hulk: Grey (2009).

G. Floys lækre danske udgave, glimrende oversat af Steffen Rayburn-Maarup, af The Long Halloween, der oprindeligt udkom i 13 hæfter i 1996-1997, indledes af en samtale mellem Christopher Nolan og David S. Goyer – instruktøren og manuskriptforfatteren bag den meget succesfulde reboot af Batmandrengen i form af Batman Begins (2005), The Dark Knight (2008) og The Dark Knight Rises (2012).

Nolan og Goyer drak fra inspirationens kilde

I samtalen, der er fra 2006, altså før The Dark Knight havde premiere, skamroses naturligvis Den lange Halloween, hvor de to herrer snakker om, hvor meget de har ladet sig inspirere af både form og indhold i Jeph Loeb og Tim Sales mammutværk. Goyer slutter af med følgende udsagn: ”Men når The Dark Knight kommer ud, bliver det åbenlyst, at Den lange Halloween er den tydeligste inspirationskilde til begge film”. Hvortil Nolan svarer: ”Ja, det er nok ikke forkert.”

Den lange Halloween er bestemt ikke et Batmanværk, man kommer uden om, hverken tegneserie- eller filmhistorisk. Og så er det, jeg må hoppe til bekendelse og måske en lidt pinlig en af slagsen: Jeg havde faktisk aldrig før læst tegneserien The Long Halloween.

Når jeg tænker tilbage, kan det kun skyldes, at jeg i den periode, slut-90′erne, havde et mindre afbræk i min tegneserielæsning. Jeg begyndte at studere, fik kæreste og var i et dødvande, rent tegneseriemæssigt, mellem ungdommens skamlæsning af Marvel-universet og den spirende interesse for de mere voksne værker, og på det tidspunkt havde jeg kun plads til Frank Miller og Sin City.

Et ægte mesterværk

At jeg aldrig havde læst The Long Halloween gjorde så bare, da jeg modtog den danske udgave med posten, at jeg kunne tilbringe nogle timer i tegneseriehimmelen på en mørk bustur mellem Jylland og Sjælland. For der skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at Den lange Halloween er et mesterværk af de helt store, hvor stil og indhold nærmest skaber en mental orgasme hos læseren. Den danske udgivelse er kort sagt en visuel lækkerbisken, der både viser det bedste fra graphic novel-formen og Batmanuniverset. Et sandt 90′er-mesterværk.

Den lange Halloween er venligst stillet til rådighed af G. Floy Studio.

6 stjerner

Titel: Den lange Halloween
Originaltitel: The Long Halloween
Forfatter: Jeph Loeb
Tegner: Tim Sale
Farvelægning: Gregory Wright
Forlag, år:G. Floy Studio, 2013
Forlag, år (originaludgivelse): DC Comics, 1998
Albumlængde: 370 sider
Dansk oversættelse: Steffen Rayburn-Maarup
hvid
Udkom i 13 hæfter på DC Comics i 1996-1997.
Udkom som trade paperback på DC Comics i 1998.

Anmeldt i nr. 97 | 13/11/2013