13. oktober 2008

Monsters and Other Childish Things

Monsters and Other Childish ThingsForestil dig Steen og Stoffer, hvor Stoffer er et frådende uhyre, taget ud af Lovecrafts værste mareridt. Monsters and Other Childish Things er et dejligt sorthumoristisk rollespil om børn og de monstre, som er deres bedste venner.

En af de mest roste titler ved de nyligt afholdte Ennie Awards, var indiespillet Monsters and Other Childish Things. Det var i hvert fald blevet nomineret i kategorierne “Best Writing”, “Best Game” og ikke mindst “Product of the Year”. Med det i mente var jeg naturligvis lidt spændt på at læse bogen, da den dumpede ind igennem brevsprækken. Og alt i alt er jeg ret imponeret. Spillet er ikke helt problemfrit, men overordnet set er der tale om en god omgang monstergyser sat i en kulsort humoristisk ramme.

Børn og monstre

Monsters and Other Childish Things handler om børn, og deres bedste venner, som tilfældigvis er frådende monstre fra et fjernt sted på den anden side af tid og rum. At være gode venner med et monster er bare det bedste i hele verden! Hvis nogen af de ældre drenge forsøger at stjæle dine penge, så får du bare Mr. Cuddles til at flå hans øjne ud, og hvem er det så, der ler sidst? Eller hvis én af lærerne giver dig alt for mange lektier for, så får du bare Mr. Crocker til at æde hans bil, for så kan han lære det! Livet er generelt meget nemmere for et barn, når det har et monster som sin bedste ven, men det er heller ikke helt uproblematisk. Først og fremmest har monstre det lidt svært ved at være anonyme. Dermed ikke forstået, at de ikke er i stand til at gøre sig selv usynlige, det er bare det, at de ikke altid har lyst til det. Og sidst men ikke mindst har alle de andre børn jo også monstre, og de kan godt lide at slås indbyrdes.

Systemet i spillet er baseret på ORE (The One Roll Engine). Det er et generisk regelsystem, som er blevet brugt i andre rollespil som Reign, Wild Talents og Godlike, og som også fungerer fint nok i Monsters and Other Childish Things, selvom det nok kræver lidt tilvænning.

Køb tisidede terninger – mange af dem

Ideen med ORE er, at et enkelt terningeslag afgør enhver runde i en given konflikt uden brug af tabeller eller lignende. Rent praktisk samler man en pulje af d10 (systemet bruger kun d10) baseret på den trait og skill, som man gør brug af i konflikten. Man kan hurtigt få samlet en del terninger sammen, så gør dig selv en tjeneste at købe en ordentlig håndfuld terninger, inden du går i gang med spillet. Du skal nok regne med ca. ti pr. spiller. Når du så endelig slår terningerne gælder det om at matche par, eller hvor mange ens terninger, du end kan opnå. Jo højere, jo bedre. Højden af dine par viser generelt, hvor hurtig du er, mens bredden, altså antallet af ens terninger, viser hvor godt, du udførte slaget. Hvis en spiller får flere par i et slag, må han selv vælge, hvilket han vælger at fortsætte konflikten med, og så bliver det jo interessant, hvis det ene par er bredere, mens det andet er højere. Hvad er så bedst – at komme først eller at udføre handlingen bedst? Tja, det kommer jo an på konflikten.

Det tager ikke lang tid at lave karakterer, for let’s face it, man spiller børn. I den her alder kan madlavning sammenlignes med raketvidenskab, så udvalget af skills er mildt sagt spartansk. Det vigtigste for børnene er klart deres relationships, fordi de kan give en masse bonusterninger, og så er de også et godt værktøj for spillederen, når han skal lave scenarier. Det virkelig sjove ved karakterskabelsen er dog, når man skal til at lave sit monster. Det første man gør, er at tegne det. Det behøver ikke være nogen god tegning – jo mere barnlig tegningen er, jo bedre passer den ind i spillet. Når monsteret så er tegnet, skal spilleren identificere alle de vigtigste dele af monstrets anatomi, og herefter fordele en pulje på 50 terninger udover monstrets krop. Jep, monstre er ret seje. Til sidst skal monstret have en personlighed, en måde at skjule sig på og en favoritting.

Kampagnemuligheder

Når først barnet og monstret er lavet, kan man gå i gang med at spille. Undervejs i spillet er det spillederen, der styrer monstrene, og det er kun, når der udbryder konflikt, at spillerne igen tager kontrol over dem. Så den nemmeste måde at starte et scenarie på er ved at lade en af spillernes monstre foretage sig noget vildt. Som sagt så har alle monstre en favoritting, som de har meget svært ved at modstå, hvis lejligheden byder sig for, at de kan svælge i det, så et anslag kan snildt bestå i, at et monster løber amok, fordi det har fået færten af sin favoritting. På længere sigt vil det dog nok være børnenes egne relationships, som kommer til at danne grundlag for en længerevarende kampagne. Det er oplagt at hive sine relationships ind i afgørende konflikter, fordi de giver en række vigtige bonusser, men hvis man taber en konflikt, hvor man har investeret et relationship, så lider det skade, og det kræver meget at gøre skaden god igen.

Monsters and Other Childish Things kan dog også bruges som et mere regulært adventurespil. Monstrene behøver ikke være de eneste overnaturlige skabninger, som render rundt i byen. Der kan sagtens være både spøgelser og varulve på spil. Man skal bare huske, at de voksne altid er i stand til at bortforklare de overnaturlige hændelser, så i sidste ende er det op til børnene og deres monstre at frelse byen fra alle de trusler, den står overfor. Bogen er desuden fyldt med en masse farverige karakterer, der kan bruges både som PC’ere og NPC’ere, og så har den et væld af monsterbeskrivelser, som også sagtens kan hives i spil. Sidst men ikke mindst har den også en One Roll Monster Generator og en One Roll Conflict Generator, hvis man har virkelig svært ved at komme i gang.

Spillet har også et introduktionsscenarie, hvor en del af NPC’erne bliver introduceret, og som rosinen i pølseenden har den to essays skrevet af Greg Stolzte, hvor han kommenterer på rollespil generelt. Grunden til, at der er så meget ekstramateriale, skyldes at Monsters and Other Childish Things faktisk har været udgivet før, men dengang kun som et regelhæfte. Arc Dream Publishing valgte dog at satse på produktet, så de udgav den her anmeldte version, som har undertitlen The Completely Monstrous Edition. Der er altså ikke tale om en second edition, men en mere strømlinet udgave af den første.

Monsters and Others Childish Things er et ganske fornøjeligt spil. Systemet ORE kræver nok noget tilvænning, og en masse terninger, men når man først har det på plads, så kan man sagtens spille dette herlige spil om børn og deres bedste venner.

Monsters and Other Childish Things er venligst stillet til rådighed af Arc Dream Publishing.

5 stjerner

Titel: Monsters and Other Childish Things
Forfatter: Benjamin Baugh & Greg Stolzte
Udgivet: 2007
Forlag: Arc Dream Publishing
Format: Hardcover
Sideantal: 182 sider

Anmeldt af: Troels Bording | 13/10/2008