Nr. 106 – 13. august 2014

Velkommen til Planet Pulp nr. 106 – eller måske skulle vi i denne måned tage midlertidig navneforandring til Planet Marvel, for det er i den grad Marvel, der sætter dagsordenen i dette nummer.

Men sådan er det faktisk også i disse år indenfor filmverdenen, for aldrig før har superheltefilm i en sådan grad domineret Hollywoods output. Hvis vi starter med at tælle fra og med år 2000, hvor Bryan Singers første X-Men gav startskuddet til den grasserende superheltebølge, er der til dato kommet 33 film, baseret på Marvels forskellige tegneserietitler – 34, hvis vi medtager Man-Thing fra 2005, som dog ikke fik biografpremiere i USA.

Massevis af superheltefilm i vente

Og tempoet kommer ikke til at gå ned i de kommende år. Indenfor de næste to år kommer yderligere syv (!) film, baseret på forskellige Marvel-serier (i 2015 Avengers: Age of Ultron, Fantastic Four-rebooten, Ant-Man og Doctor Strange og i 2016 endnu en Captain America-film, X-Men: Apocalypse og The Sinister Six), og Marvel har efter sigende lagt ganske detaljerede planer for film helt frem til og med 2028!

Og nu hvor DC også er kommet op i omdrejninger med deres Superman-reboot Man of Steel og den kommende Batman Vs Superman: Dawn of Justice (2016), der også baner vejen for en ny stribe Batman-film, ser det ud som om, vi bliver helt og aldeles oversvømmet med superheltefilm inden for de næste år. Ifølge filmsitet Indiewire, vil der i perioden 2015-2020 komme hele 23 superheltefilm, hvoraf detaljerne om mange dog stadig er ukendt.

Reelt vil der dog komme flere, for de 23 tæller kun de film, der produceres af henholdsvis Warner Bros/DC og Marvel – mens Sonys Spider-Man-franchise og Fox’ X-Men-franchise ikke er talt med her.

Men én ting er planer, noget andet er virkeligheden. For planer kan naturligvis ændre sig – ikke mindst, hvis publikum begynder at blive træt af filmene.

Det er der imidlertid ikke meget, der tyder på vil ske inden for den nærmeste fremtid. Tre ud af de fire Marvel-baserede film, der har haft premiere i år, har fået enormt positive anmeldelser og tjent styrende med penge – Captain America: The Winter Soldier, X-Men: Days of Future Past og senest Guardians of the Galaxy. Det ene lille misfire var The Amazing Spider-Man 2, der ikke fik så gode anmeldelser, men som naturligvis stadigvæk tjente styrtende med penge.

Raffineret til et stærkt produkt

Der er mange bud på, hvorfor superheltefilm er så populære, som de er. Hvis man kigger på de psykologiske mekanismer, er superheltefilmene eskapisme af højeste karat, og rendyrket eskapistisk underholdning har det altid bedst i krisetider, uanset hvilken type krise, der er tale om. Og tiden efter 2000 har om noget været krisetid på mange områder – 9/11, krigen mod terror, Irak, Afghanistan og den globale finanskrise med alle dens mange afledte bekymringer gør, at mange biografgængere foretrækker at kunne lukke verden helt ude i de ca. to timer en film varer.

Derudover må man også bare indrømme, at superheltefilmene kun er blevet bedre og mere velproducerede inden for de seneste år. Gode film har genren naturligvis altid budt på, men der er blevet længere mellem de sløve indlæg i genren som Daredevil, Elektra og Fantastic Four. Og uagtet at der er delte meninger om de kvalitative meritter ved DC’s Man of Steel, fik den ikke desto mindre generelt gode anmeldelser og tjente kassen.

Den stablilt høje kvalitet, som superheltefilmene af i dag byder på, hænger til dels sammen med, at de er blevet mere og mere underholdende – og her har særligt Marvel ramt plet i Iron Man– og Avengers-filmene med en effektiv blanding af action, drama og humor. Samtidig er effekterne blevet stadigt bedre, og det er både skuespillerne og de kreative bagmænd også.

Med andre ord er superheltegenren efterhånden blevet raffineret til et særdeles stærkt produkt – et brand i sig selv – og så længe kombinationen af publikumsinteresse og kvalitet er intakt, er der ingen grund til at tro, at superheltegenren vil afgå ved en snarlig død.

Fast inventar

Alt tyder faktisk på, at bølgen af superheltefilm ikke længere er en ”bølge” – hvor det rummes i udtrykket, at den vil aftage – men snarere et stykke fast Hollywood-inventar, sådan som westernfilmen var helt fra filmbyens spæde start og frem til 1960’erne. Og westerngenren er vel at mærke aldrig død – der er bare blevet længere mellem westernfilmene.

Om man synes, det er godt eller skidt, er alene en smagssag, men superheltefilm er vel hverken dummere eller dårligere end så mange andre sommer-blockbustere, der er kommet ud af Hollywood inden for de sidste 30 år. Ej heller fortrænger superheltefilmene andre genrer fra biograferne – og de fortrænger heller ikke andre blockbustere uden superhelte-indhold. At genren så efterhånden trænger til at forny sig selv er jo så en helt anden og spændende historie.

Så længe kvaliteten dog er så høj inden for genren, som den er i disse år, er vi heller ikke her på Planet Pulp kede af, at Hollywood vælter sig i superhelte – hvad denne måneds indhold da også tydeligt afspejler.

Månedens menu

Vi anmelder i denne måned de tre første X-Men-film sammen med de tilhørende scores, ligesom vi også kigger på den nyeste Marvel-film, der har ramt biograferne, den overfladiske men ekstremt underholdende Guardians of the Galaxy.

I tegneseriesektionen anmelder vi de næste to bind i Marvels Essential X-Men-serie. Her er vi nået til X-Men-seriens genopstandelse i 1975 og det legendariske samarbejde mellem Chris Claremont og John Byrne, der frem til 1981 bød på nogle af seriens helt klassiske historier. Vi anmelder også den seneste X-Men-relaterede titel fra danske G. Floy Studio, nemlig Brian K. Vaughan og Eduardo Rissos Wolverine: Logan, der oprindeligt udkom i 2008.

Udover de Marvel-relaterede anmeldelser kigger vi også på rumeventyrfilmen Galaxina fra 1980, de to første film i Final Destination-serien (2000, 2003) og i filmmusiksektionen har vi også lyttet til Alexandre Desplats fornemme score til den nye Godzilla. I tegneseriesektionen har vi også anmeldelser af Deadboy af danske Tom Kristensen og det seneste bind i en anden gammel traver, nemlig The Walking Dead bind 21, All Out War Part 2.

Så det er bare at gå ombord og tage for jer af godterne, indtil vi er tilbage med en ny portion i næste måned. Snikt!

Månedens lederskribent er Mogens Skaaning Høegsberg

Film:
Final Destination (James Wong, 2000)
Final Destination 2 (David R. Ellis, 2003)
Galaxina (William Sachs, 1980)
Guardians of the Galaxy (James Gunn, 2014)
X-Men (Bryan Singer, 2000)
X2 (X-Men 2) (Bryan Singer, 2003)
X-Men: The Last Stand (Brett Ratner, 2006)

Filmmusik:
Godzilla (Alexandre Desplat, 2014)
X-Men (Michael Kamen, 2000)
X2 (John Ottman, 2003)
X-Men: The Last Stand (John Powell, 2006)

Tegneserier:
Deadboy (Tom Kristensen, 2013)
Essential X-Men Vol. 1 (Len Wein, Chris Claremont m.fl., 1996)
Essential X-Men Vol. 2 (Chris Claremont, John Byrne m.fl., 2011)
The Walking Dead Volume 21: All Out War Part 2 (Robert Kirkman & Charlie Adlard, 2014)
Wolverine: Logan (Brian K. Vaughan & Eduardo Risso, 2008)