Hvis man som læser interesserer sig for dansk genrefiktion, især for horror, så er det sikkert ikke gået mange læseres næse forbi, at gys, skrevet på dansk, har det svært i Danmark.
Titler er sjældent at finde i boghandlerne, det er få steder, de bliver anmeldt, og det er ganske få forlag, der overhovedet vil røre ved gys.
Personligt elsker jeg gys, men jeg bliver også tit mødt med en masse fordomme, når jeg fortæller om det, jeg læser.
En af de mest gængse fordomme er, at gys er en genre, der kun retter sig mod børn. Lidt i stil de berømte Gåsehud-bøger og Dennis Jürgensens lige så berømte ungdomsgysere, så er gys en genre, som kun er til børn, og der skal historierne blive.
Der findes dog forlag, der tør satse på gys som noget meget mere end børnelitteratur. Her kan eksempelvis peges på forlag som Kandor, 2-feet entertainment og Enter Darkness.
Sidstnævnte er forlaget, der har valgt at satse på Niels Kjærgaard, og det kan forlaget og forfatteren godt være stolte af. For Natradio viser, hvor langt man kan komme med dansk gys, hvis man både som forfatter og forlag tager det seriøst og tror på, at bøgerne nok skal finde frem til sine læsere.
En bog med masser af identitet
I min sidste anmeldelse skrev jeg om Rakelsminde, der ikke lige var min kop te. Primært fordi den var en identitetsløs kopi, der lænede sig alt for meget op ad amerikanske forbilleder, og som prøvede at presse de forbilleder ned i en dansk setting med et yderst tvivlsomt resultat.
Med Natradio bevæger vi os over i en helt anden grøft. Her er der smæk for skillingen. Den virker ikke som en trist kopi, men er sin helt egen roman, og det er en god ting.
Velkommen til Natradio
“Klokken har passeret midnat på denne lune sensommeraften, og jeg vil nu byde jer velkommen til Natradio her på Radio Lindsted.”
Sådan lyder en af bogens første replikker fra hovedpersonen Tom, der sammen med vennen Martin laver natradio i en lille søvnig landsby.
Jobbet er lettere kedeligt, og byens lokale har mulighed for selv at ringe ind og tale om alt mellem himmel og jord.
Først ringer de ind for at snakke om trivielle ting, men hurtigt begynder folk at fortælle om mærkelige lyde, en mystisk sort væske og skikkelser, der gemmer sig i mørket.
Martin og Tom bliver hurtigt klar over, at en epidemi er ved at sprede sig i det lille samfund, og med ét befinder de sig i en kamp mellem liv og død.
En flittig og bemærkelsesværdig forfatter
Da jeg læste Natradio, så var noget af det første, jeg bemærkede, den sprudlende fortælleglæde, der skinner igennem på hver eneste side.
Der er ingen tvivl om, at Niels Kjærgaard elsker at skrive gys, og han er virkelig god til det.
Han kan noget, som mange andre forfattere, i min optik, ikke kan. Han kan skrive underholdende. Der sker noget i historien, den rykker sig. Ikke ét eneste ord er spildt, tempoet er intenst, og scenerne har en oprigtig creep factor.
Niels Kjærgaard har medvirket i en del antologier, har en meget fantasifuld forfatterside på Facebook, og han arbejder på højtryk med sin næste roman.
Så han er med andre ord en forfatter, som jeg vil anbefale alle at holde øje med, og en forfatter som fortjener mere opmærksomhed.
Serie?
På bogens forside står der “Apokalypse-serien 1”, og hvis jeg skulle pege på et meget lille minus ved bogen, så er det, at det ikke uddybes, hvad “Apokalypse-serien” er, eller hvad det går ud på.
Er det en serie, som Niels Kjærgaard er ved at skrive, eller er det en serie, som forlaget har kørende med forskellige forfattere og romaner?
Jeg ved det ikke, men synes heller ikke helt, det passer ind, hvis altså Natradio er en selvstændig roman.
Når alt kommer til alt, så er Natradio den bedste roman, jeg har læst i år. Men det er også en af de bedste nye gysere på det danske bogmarked. Et must for alle gyserlæsere og alle boghandlere.
Forfatter: Niels Kjærgaard
Forlag: Enter Darkness
Format: Paperback
Udgivelsesår: 2022
Sideantal: 167
Anmeldt i nr. 216 | 13/11/2023