Mia and Me: The Hero of Centopia (Christoph Zirngibl, 2022) [Mikroanmeldelse]

2 minutters læsetid

Mia and Me: The Hero of CentopiaDen tyskproducerede, men engelsksprogede, animerede film Mia and Me: The Hero of Centopia er baseret på TV-serien Mia and Me (2011-), der handler om pigen Mia, der ved hjælp af en magisk bog og et ditto armbånd kan komme ind i fantasy-verdenen Centopia, hvor Mia tager form af en elver.

Spillefilmsudgaven, der havde premiere i Tyskland i maj, har musik af den talentfulde Christoph Zirngibl, der indtil videre kun har arbejdet på tyske produktioner. Det er der nogen, der bør gøre noget ved, Zirngibl er ekstremt dygtig, og det er The Hero of Centopia et godt eksempel på.

Scoret er et stort, fornemt fantasyscore – altovervejende symfonisk, men med stedvis brug af synth med en klar 1980’er-klang, foruden elektrisk guitar og trommer.

Det meste af scoret er dog symfonisk og holdt i en for den animerede genre typiske form med masser af melodisk indhold. Der er stor actionmusik, mere stille øjeblikke, atmosfærisk underscore af forskellig art og øjeblikke af klassisk fantasy-epik. Det hele er forbilledligt gennemført af Zirngibl!

Hovedtemaet, der introduceres i “Iko Flies” og høres mange gange undervejs, også i fine variationer, har Zirngibl baseret på TV-seriens originale tema, komponeret af Gerd Kaeding, men resten er, så vidt jeg ved, Zirngibls eget.

Og scoret er spækket med glimrende musik, fra den flotte eventyrmusik i “Iko Flies” til imponerende actionmusik (ofte med brug af både vokalsolist og kor) i cues som “Toxor’s Awakening”, “Toxification of Lotus Island”, “Air Fight”, “Show No Mercy” og flere til.

Der er smukt harmoniske øjeblikke i bl.a. “Memories”, “One Last Goodbye” og “A Long Story” og mere letbenet actionmusik i f.eks. “All Aboard the Phuddelin” – ja Zirngibls score har faktisk det meste.

I “Flight of the Storm Unicorn” giver han os sågar en fin imitation af episk 1980’er-fantasymusik, komplet med synth, trommer og elektrisk guitar, og der er lidt af det samme undervejs i “Show No Mercy”.

Ifølge pressematerialet skulle Zirngibls score have en spilletid på i alt 64 minutter, hvoraf 37 minutter er repræsenteret på albummet. Resten af albummets ca. 60 minutter lange spilletid består af forskellige sange, der indgår i filmen, men jeg ville hellere have haft resten af Zirngibls score i stedet.

Eller sagt med andre ord: Spring bare over sangene og gå direkte til hovedretten! Og det vil jeg i øvrigt klart anbefale folk at gøre: Zirngibls score til The Hero of Centopia er aldeles glimrende!

5/6

Tracks: 1. Come and Fly With Me (performed by Lisa-Marie) (3:33), 2. Good Old Days (performed by URTONMUSIC) (3:15), 3. Party Creatures (performed by URTONMUSIC) (3:11), 4. Sunny Honey (performed by Cevil) (3:19), 5. Walking on Sunshine (performed by Katrina & The Waves) (3:23), 6. Iko Flies (2:09), 7. Toxor’s Awakening (2:30), 8. Memories (4:10), 9. Oracle Cell (0:52), 10, Arrival in Centopia (1:39), 11. Toxification of Lotus Island (2:01), 12. All Aboard the Phuddelin (2:42), 13. Mia and Iko (2:31), 14. Air Fight (2:55), 15. Flight of the Storm Unicorn (1:37), 16. Phuddle to the Rescue (2:05), 17. Show No Mercy (1:31), 18. The Big Fight (2:32), 19. Mia and the Pool of Fear (2:03), 20. My Name is Mia (3:17), 21. One Last Goodbye (1:29), 22. A Long Story (1:45), 23. Come and Fly With Me (Whyplash Remix) (2:53), 24. Come and Fly With Me (Flying Version)

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.