Godzilla vs. Kong (2021) fik premiere i en meget mærkelig tid i vores historie. Det var en tid med corona, og filmen var blandt de titler fra Warner Bros., der havde premiere i biograferne, men som blev også udgivet på selskabets streamingtjeneste HBO Max på samme tid.
Ikke alle film fik gavn af den kontroversielle tilgang, men Godzilla vs. Kong blev et overraskende hit. Folk ville bare gerne se de to gamle monsterfilm-ikoner kæmpe mod hinanden og have sjov med det i en usikker tid.
Succesen var tiltrængt for Warner Bros., for deres MonsterVerse-franchise har været svingende med hensyn til indtjening og kvalitet.
De lagde dystert ud med Gareth Edwards’ Godzilla (2014), som var i ånden fra den gamle japanske klassiker fra 1954, som i år fylder 70 år! Det skal også siges, at sidste års japanske Godzilla Minus One (2023) havde den samme tone og var en værdig film i den legendariske filmserie og tilmed årets Oscar-vinder for bedste effekter.
Senere kom de mere kulørte og actionfyldte Kong: Skull Island (2017) og Godzilla: King of the Monsters (2019) der lagde den seriøse tone fra sig og omfavnede den mere vilde tone fra de senere japanske Godzilla-film.
Nu er Godzilla og King Kong tilbage overfor hinanden i Godzilla x Kong: The New Empire (2024) og igen er instruktøren Adam Wingard tilbage ved roret.
En ny monster-trussel truer verden
Siden det store brag mellem Godzilla og Kong har verden været i en form for balance, om end der fortsat er kaos, når andre store monstre hærger alverdens storbyer.
Godzilla er dog på pletten, når det sker, og fungerer nærmest som en gigantisk skadedyrsbekæmper! Han bruger tilmed Colosseum i Rom som en hundekurv!
Imens lever Kong i fred og ro i den underjordiske verden kendt som Hollow Earth, men han savner selskab, da han er den eneste af sin slags. Eller er han?
For en ny trussel i Hollow Earth melder sin ankomst i form af den røde kæmpeabe Scar King, der hersker nådesløst over sine artsfæller og besidder et andet monster, der er i stand til at skabe en istid!
Dr. IIene Andrews (Rebecca Hall) fra organisationen Monarch bliver opmærksom på situationen, idet hendes døve plejedatter Jia (Kaylee Hottle) får mentale signaler fra Hollow Earth, der præger hende voldsomt.
Sammen med den skøre podcaster Bernie Hayes (Brian Tyree Henry) og den noget excentriske dyrlæge Trapper (Dan Stevens) tager Andrews og Jia til Hollow Earth og bliver involveret i den store konflikt i den vilde underverden.
Imens lader Godzilla op ved at absorbere store mængder af radioaktivt materiale, så han bliver kampklar til en ny stor kamp med Kong og de andre monstre, der truer verdens fremtid.
Spændende monstre vs. kedelige mennesker
Godzilla x Kong: The New Empire har i sidste ende de samme plusser og minusser som Godzilla vs. Kong, så lad os få minusserne af vejen med det samme.
Minusserne er meget af det samme som i de andre MonsterVerse-film og andre monsterfilm generelt. Mennesker i den slags film er primært ret ligegyldige, da monstrene er de reelle stjerner, når det kommer til stykket.
Rebecca Hall vender tilbage fra Godzilla vs. Kong, og ligesom sidste gang fungerer hun som mundstykket for alt det, monstrene ikke kan sige af åbenlyse årsager. Hun er ellers en dygtig og sympatisk skuespiller, men hun er væsentligt bedre i dramaer, hvor kun mennesker er i fokus.
Brian Tyree Henry er en fin skuespiller, men hans overgearede podcaster fra den sidste film var en anstrengelse, da han aldrig rigtig var sjov. Og her i Godzilla x Kong er der ingen forbedring på det punkt, og figuren virker ærlig talt unødvendig i det samlede billede.
Dan Stevens og Adam Wingard lavede sammen den fine thriller The Guest (2014) for ti år siden, og de samarbejder her igen med den noget dyrere monsterfilm. Stevens gør det fint som Trapper og giver filmen det eneste menneske, der ikke føles alt for anstrengende i længden. Næsten…
Plusserne er de flotte og godt animerede monstre. King Kong er på mange måder filmens kæmpestore hjerte og er den, der bærer filmen på sine enorme skuldre. Han udtrykker så mange følelser med sit ansigt, at han får filmens menneskelige skuespillere til at blegne i sammenligning!
Ligesom sidste gang er scenerne mellem ham og Godzilla et must at se for alle monsterfilm-fans. Tilførslen af de nye monstre er fornøjelig, særligt den lille mini-udgave af Kong, og scenerne med ham og Kong er meget fine.
Faktisk er filmen mest levende, når den fokuserer på scenerne med de mange monstre, da det er det, man ser den slags film for.
Se den for monstrene alene
Adam Wingard instruerer monster-kaosset med flair og passion, ligesom han gjorde det med Godzilla vs. Kong, nemlig med tryk på effekter og farver. Han er selv en stor fan af monsterfilm, og det kan mærkes i de gode scener, hvor monstrene har opmærksomheden.
Men hans håndtering af menneskene er stadig en besværlighed, og de mange scener med dem er desværre det, der trækker filmen ned i længden. De er samlet set et ret kedeligt bekendtskab trods det smule liv, der kommer fra Stevens’ skøre figur.
Er man ligesom mig tosset med monsterfilm, skal man ikke forvente andet end en middelmådig monsterfilm, der til dels bliver reddet af de fantastiske monstre. Trænger man til at se noget kaos på lærredet, så går man ikke helt galt i byen med Godzilla og Kong, og så kan man jo tage en toiletpause, når menneskene er fremme!
Instruktør: Adam Wingard
Manuskript: Terry Rossio, Simon Barrett, Jeremy Slater
Cast: Rebecca Hall (Dr. Ilene Andrews), Brian Tyree Henry (Bernie Hayes), Dan Stevens (Trapper), Kaylee Hottle (Jia), Alex Ferns (Mikael), Fala Chen (Iwi Queen), Rachel House (Hampton), Ron Smyck (Harris), Chantelle Jamiesson (Jayne), Greg Hatton (Lewis)
Foto: Ben Seresin
Klip: Josh Schaeffer
Musik: Tom Holkenborg, Antonio Di Iorio
Spilletid: 115 minutter
Aspect ratio: 2.35:1
Sprog: Engelsk
Produktionsland, år: USA, 2024
Anmeldt i nr. 221 | 13/04/2024
Stikord: Kæmpemonstre