Nr. 45 – 13. juli 2009

Efter en hedebølge, hvor selv de mest hardcorenørder som os måtte ud i vejret, står den nu igen på klassisk dansk sommer: skyet, lidt regn og Tour de France i fjernsynet.

Vejret kan vi som sådan ikke gøre noget ved, og Tour de France har fået begge sine konger tilbage i form af Leth og Armstrong, hvilket gør det meget levende og svulstigt at se og høre på.

For dem der elsker cykelløb er der ikke noget større end Tour de France, og specielt de myter, som Leth er mester i at gøre spiselige er det, vi kommer efter. Det vi hungrer efter. Leth siger bl.a. om rytteren Cadel Evans: ”Vi ser i år den gamle Evans. Det er vreden, der driver ham, det er vreden der giver ham lyst til at angribe.” Her gør Leth en ”ligegyldig” sportsmand til en passioneret kriger. Og det er netop krigerne, de store nedture, heltene, skurkene og vandbærerne som gør det franske cykelløb så specielt. Eller nærmere: det er myterne omkring løbet, der skiller det ud fra alt andet i cykelsporten.

Myter

Myter finder vi over alt. Det er myterne som giver almindelige ting det ekstra fernis, som vi alle søger efter. En fodboldkamp kan ses som bare en forboldkamp, men med de rigtige briller kan en sådan kamp føres op på det mytiske niveau. Og det er her helte og skurke skabes, og det er her vi kan finde en mening med tingene. Vi finder som sagt myter i det store og i det små. I religionen og i hverdagen.

Når en forfatter skal skabe et virkningsfuldt univers er myten et vigtigt redskab, som både kan skabe troværdighed og spænding. I denne måned anmelder vi den fremragende Mouse Guard, der handler om mus. Ja, du hørte rigtigt. Små, bitte mus, som i forfatteren og tegneren David Petersens univers både kan kæmpe med sværd, bløde og udvise menneskelige følelser.

Troværdighed

Betegnelsen ”troværdigt” er ikke det samme som ”realistisk” i den forstand, vi kender fra vores egen virkelighed. Hvis en forfatter formår at sælge sit budskab, bliver det pludselig legitimt, at mus kæmper med sværd eller at helte flyver rundt i luften. Man er er her troværdig over for fortællingens eget univers. Og det er det vi for alvor ser så mesterligt udført i Mouse Guard. Ideen bag tegneserien kan forekomme absurd, men så snart man begynder at læse den, bliver man opslugt af de mageløse tegninger og det veludførte univers. Petersen har også været så smart at tilføje flere mytiske lag, og det er er netop myten, der løfter Mouse Guard helt derop hvor fuglene synger.

Der findes et utal af fede værker med fede mytologiske lag, som bare venter på at blive fundet frem. Så en opfordring herfra: når dagens etape af Touren er slut er det med at finde ting ned fra hylderne, som kan give dig det helt specielle kick det er at lade sig underholde af en helt speciel tegneserie, film eller bog.

Det er som sagt sommer og det betyder at der er lidt stille her på redaktionen, og det er da også en lille opdatering vi kaster ud til jer. Men søg i vores arkiv, der vokser og vokser, hvor I nok vil kunne finde inspiration til en fed oplevelse eller to.

Udover Mouse Guard er det kun film, vi har på programmet denne måned. Der er tre udgivelser fra Another World Entertainment – to i selskabets serie af japanske pinkfilm og endnu en lummer italohorrorsleaze – og to indlæg i anden sæson af Masters of Horror-serien: John Landis Psycho-homage Family og Stuart Gordons metahistorie The Black Cat, hvor ingen ringere end Jeffrey Combs indtager rollen som Edgar Allen Poe. Som rosinen i pølseenden tager vi også et kig på teenfænomenet Twilight, og det er ikke en vampyrfilm, der giver vores anmelder kløe i hjørnetænderne – snarere i triggerfingeren.

Tag et kig på sagerne. Nu vender vi os mod næste måneds opdatering, der bl.a. kommer til at byde på lumre nonner, et par lumre Jean Rollin-vampyrfilm og sikkert allehånde mere lummerhed. Som det sig hør og bør i en den fugtige danske lummervarme sommer.

Ellers er der ikke andet end at sige god (lummer) sommer herfra – vi ses til august!

Film:
Danchi zuma: tonari no aegi (Empty Room) (Sato Toshiki, 2001)
Kegareta Maria (Dirty Maria) (Zeze Takahisa, 1998)
Masters of Horror 2.02: Family (John Landis, 2006)
Masters of Horror 2.11: The Black Cat (Stuart Gordon, 2007)
Riti, magie nere e segrete orge nel trecento (Black Magic Rites) (Renato Polselli, 1973)
Twilight (Catherine Hardwicke, 2008)

Tegneserier:
Mouse Guard: Autumn 1152 (David Petersen, 2007)