Mogens Høegsberg

Born to Spy (Diego, Lionel & Nora Baldenweg, 2022) [Mikroanmeldelse]

Born to Spy (Diego, Lionel & Nora Baldenweg, 2022) [Mikroanmeldelse]

Born to Spy kommer næppe til at vinde store priser, men der er tale om virkelig solid og underholdende musik.

Born to Spy er en australsk miniserie for børn og handler om de to søskende Yu Na Park og Min Park, der finder ud af, at deres forældre i virkeligheden er spioner. Musikken er komponeret af den schweizisk-australske søskendetrio Diego Baldenweg, Lionel Baldenweg og Nora Baldenweg, der også arbejder under navnet Great Garbo Music. Trioen […]

 Mogens Høegsberg

Petra de San José (Oscar Martín Leanizbarrutia, 2022) [Mikroanmeldelse]

Petra de San José (Oscar Martín Leanizbarrutia, 2022) [Mikroanmeldelse]

Voldsomt smukt score til film om spansk nonne i 1800-tallets Barcelona.

Den spanske komponist Oscar Martín Leanizbarrutia leverede et af sidste års smukkeste scores til Claret, der handlede om den spanske spanske præst og missionær Antonio María Claret, der stiftede clareterordenen i 1849. Nu er Leanizbarrutia tilbage med endnu et score om en spansk religiøs skikkelse og fra samme instruktør, Pablo Moreno. Petra de San José […]

 Mogens Høegsberg

Outlander [S6] (Bear McCreary, 2022) [Mikroanmeldelse]

Outlander [S6] (Bear McCreary, 2022) [Mikroanmeldelse]

Forrygende symfonisk TV-musik med stærkt gælisk islæt!

Jeg har ikke hørt Bear McCrearys musik fra de foregående fem sæsoner af Outlander, men at dømme ud fra sæson 6-scoret er det en fejl, og én jeg vil få rettet op på snarest. TV-serien handler om en britisk sygeplejerske, der i 1945 transporteres tilbage i tiden til midten af 1700-tallet, hvor hun forelsker sig […]

 Mogens Høegsberg

The Free Fall (Joseph Bishara, 2022) [Mikroanmeldelse]

The Free Fall (Joseph Bishara, 2022) [Mikroanmeldelse]

Urovækkende, depressivt, mørkt, mørkt, mørkt lydtapet. Filmmusik kan så meget mere end det her.

I min mikroanmeldelse af Colin Stetsons score til Texas Chainsaw Massacre (2022) kaldte jeg det score for “alt det, jeg afskyr ved meget moderne horrorfilmmusik”. Joseph Bisharas horrorfilmmusik er ikke helt så slemt, men det snerper derhenad. Problemet med Bisharas scores til genren generelt er, at der er tale om ren underscore: Dissonant lydtapet med […]